Tuesday, August 7, 2012

အေနာက္ဘက္တံတိုင္းသို႕ လွမ္းၾကည့္ျခင္း


by ၿငိမ္းေအးအိမ္ on Sunday, August 5, 2012 at 4:40pm ·




(၁)
တိုင္းရင္းသားမ်ားအတြက္ အသက္တမွ်အေရးႀကီးေသာ တန္းတူအခြင့္အေရးမ်ားႏွင့္ အျခားေသာ တိုင္းရင္းသား အခြင့္အေရးမ်ားကို  လႊတ္ေတာ္မွ ေလ့လာသုံးသပ္ၿပီး၊ ဥပေဒျပဳမည္ဆိုပါက တိုင္းရင္းသားမ်ား၏ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာပဋိကၡမ်ား အျမန္ဆုံးေျပလည္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတႀကီးဦးသိန္းစိန္က ျပည္ေထာင္စုၿငိမ္းခ်မ္းေရးဗဟိုေကာ္မီတီ အစည္းအေ၀းတြင္ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္ကို တိုက္တြန္းလိုက္သည္။ (The Voice, Mondat,July 16-22,2012,P23,L1-3)

တိုစကားအတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတႀကီးအား မ်ားစြာ ေက်းဇူးတင္မိသည္။ “တိုင္းရင္းသားမ်ား” “အသက္တမွ်အေရးႀကီးေသာ” “တန္းတူအခြင့္အေရး” ဆိုေသာစကားလုံးမ်ား ကၽြန္ေတာ့္အာရုံတြင္ ၀ဲလွည့္ေန ေတာ့၏။ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကတည္းက ႏိုင္ငံအတြက္ အသက္ေသြးတမွ်လိုအပ္ေနေသာ၊ တာ၀န္ယူခဲ့သူ အဆက္ဆက္ ထုတ္ေဖၚေျပာၾကားၿပီး အမွန္တကယ္ေဆာင္ရြက္ေပးခဲ့သင့္ေသာ အရာမ်ားျဖစ္သည္။ ယေန႕ ထိုစကားမ်ားၾကားရၿပီ။ မၾကာျမင့္မီ ထိုဆီသုိ႕သြားေသာ ေျခလွမ္းမ်ား ျမင္ခြင့္ရေတာ့မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္သည္။ ေရာက္ေအာင္ေလွ်ာက္ၾကလွ်င္ လာမည့္ေန႕သစ္မ်ားတြင္ ေနျခည္ေႏြး၍ ေလျပည္ေအးလိမ့္မည္။

ျမန္မာႏို္င္ငံသည္ တိုင္းရင္းသား (၁၃၅)မ်ဳိးႏွင့္ဖြဲ႕စည္းထားသည္ဟု မွတ္တမ္းမွတ္ရာမ်ားက ဆိုေသာ္ လည္း ႏိုင္ငံသားမ်ားအေနျဖင့္ မၾကားဘူးသည့္လူမ်ဳိးအမည္မွာ အမ်ားစုျဖစ္မည္ထင္သည္။ မည္သို႕ပင္ဆိုေစ၊ မည္မွ်ပင္ လူဦးေရနည္းပါးသည္ျဖစ္ေစ (ဥပမာ၊ ၂၀၀၄ခုႏွစ္စာရင္းဇယားမ်ားအရ ကခ်င္ျပည္နယ္ေျမာက္ဖ်ား တြင္ အေျခခ်ေသာ “ထရုံ”လူမ်ဳိးဦးေရ (၆)ဦး(ေျခာက္ဦး)သာရွိေတာ့ၿပီး မ်ဳိးဆက္ထပ္မပြားႏိုင္သည့္အျခအေနမ်ဳိးျဖစ္သည္။ ယခုအခ်ိန္တြင္ ထိုမ်ဳိးႏြယ္စုမ်ား မ်ဳိးသုဥ္းသြားမသြား မေျပာႏိုင္)အားလုံးေသာ တိုင္းရင္းသားတိုင္းသည္ တန္းတူ အခြင့္အေရး ရၾကရမည္၊ရခြင့္ရွိၾကသည္သာျဖစ္၏။ ဗမာတိုင္းရင္းသားႏွင့္ က်န္လူမ်ဳိးတိုင္းရင္းသားမ်ားအၾကား မယုံၾကည္မႈမ်ား၊ သံသယမ်ားႏွင့္ေနထိုင္လာခဲ့ၾကရသည္မွာလည္း ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ၾကာခဲ့ေပၿပီ။ ထို “အဟ” “အၿပဲ”ကို သမၼတႀကီး၏ လမ္းညႊန္စကားႏွင့္ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားက ေကာင္းမြန္စြာ ရင္ၾကားေစ့ေပးႏိုင္မည္၊ ႏိုင္ငံ၏ နာတာရွည္ဒဏ္ရာၾကီးကိုလည္း အနာက်က္ေစႏိုင္မည္ဟု ယုံၾကည္လိုပါသည္။

ထိုသို႕ကိုယ့္ျပည္တြင္းရွိ တိုင္းရင္းသားအေရးကို ေျပလည္ေအာင္ေဆာင္ရြက္ဖို႕၊ ေသနတ္သံေတြ စဲဖို႕၊ စစ္ဒဏ္ခံ ကိုယ့္ညီအစ္ကိုေမာင္ႏွမမ်ား အမိုးအကာရွိရာ၊ လုပ္ငန္းေဆာင္တာရွိရာသို႕ လုံျခဳံစြာ ျပန္ေရာက္ ေစဖို႕၊ မွ်တေသာ အလုပ္အကိုင္အခြင့္အလမ္းမ်ားရရွိၾကေစဖို႕၊ ကိုယ့္ေျမကိုယ့္ယာအေရးကို ကိုယ္တိုင္စီမံႏိုင္ ၾကေစဖို႕ အစြမ္းကုန္ လုံးပမ္း ၾကရမည့္ အခ်ိန္/အေျခအေနမ်ဳိးတြင္ “ရိုဟင္ဂ်ာ”အမည္ျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစု(ethnic) ျဖစ္သည္ ဟုဆိုကာ ႏိုင္ငံတကာမီဒီယာမ်ားက က်ယ္က်ယ္ေလာင္ေလာင္ ေဘးတီးေပး ေနေသာအျဖစ္မ်ဳိးႏွင့္လည္း ခ်ိန္ကိုက္ ၾကဳံေတြ႕ေနရပါသည္။ ကိုယ့္ျပည္ကိုယ့္အေရး၊ ကိုယ့္အလုပ္ကိုယ္ ၿပီးစီး ေအာင္ျမင္ေအာင္ မလုပ္ႏိုင္ေသးမီတြင္ သူတစ္ပါးအထုပ္ကို ေခါင္းေပၚ လာအတင္ခံရ သည့္ အေျခအေနမ်ဳိးႏွင့္ တူေနပါသည္။

ရိုဟင္ဂ်ာမ်ားႏွင့္ ေဒသခံရခိုင္တိုင္းရင္းသားတို႕ၾကား ျဖစ္ပြားခဲ့သည့္ ပဋိကၡကို မြတ္ဆလင္ႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာအၾကားက ဘာသာေရး ျပႆနာႀကီးသဖြယ္ ပုံဖ်က္ေနၾကသည္။ အီဂ်စ္တြင္၊ ထိုင္းတြင္၊ အင္ဒို နီးရွားတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံအေပၚ ဆႏၵျပခဲ့ၾကသည္။ ၂၀၁၀ခုႏွစ္ တရုတ္ငလ်င္တြင္ ေသဆုံးသြားခဲ့ရသူမ်ား အေလာင္းပုံေဘးက ကယ္ဆယ္ကူညီေပးေနေသာ တိဗက္ဘုန္းေတာ္ၾကီးမ်ားပုံေအာက္တြင္ ‘The Body of Musilms slaughted By Buddhist(Burma)”” ဟုအမည္တပ္လိုတပ္၊ ၂၀၀၄ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာက ထိုင္းတြင္ျဖစ္ပြား ခဲ့သည့္ မြတ္ဆလင္ဆႏၵျပမႈသတင္းဓါတ္ပုံေအာက္တြင္ “More then 1000 people killed in Burma” ဟုပုံစာထိုး ကာ  အြန္လိုင္းမွ အစြမ္းကုန္ျဖန္႕ေ၀ၾကရန္ လႈံ႕ေဆာ္ေသြးထိုးသူကေသြးထိုး၊ ဂ်ီဟတ္စစ္ပြဲ ဆင္ႏႊဲမည္ဟု ကုန္းေအာ္ သူ ေအာ္ျဖင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႕ႏိုင္ငံေတာ္ကို စိတ္တိုင္းက် အမဲဖ်က္ေနၾကသည့္ႏွယ္ ၾကံစည္လုပ္ေဆာင္ေနၾကသည္ဟု ခံစားရသည္။ 2012၊ ဇြန္၊ 17 ရက္က မေလးရွား(ကြာလာလမ္ပူ)တြင္ ဆႏၵျပေနေသာတစ္ဦး၏လက္၌ ရခိုင္တြင္ ရိုဟင္ဂ်ာမ်ား အသတ္ခံေနရၿပီဟု ပုံေဖၚကိုင္ေဆာင္ထားေသာပုံမွာ ဒုကၡသည္မ်ားအား အင္ဒိုနီးရွား ကမ္းေျခေစာင့္အဖြဲ႕က ကယ္တင္လာစဥ္က သတင္းဓါတ္ပုံျဖစ္ေနသည္။ အျဖစ္အပ်က္၏ အခ်က္လက္မွန္မ်ားကို ရွာေဖြ ႏိုင္စြမ္းမရွိၾကေသာ ဦးေႏွာက္နည္းသူ ၊ ဥာဏ္ရည္မမီသူ ေတြမ်ားလား၊ ေနာက္ကြယ္က ႀကိမ္တို႕ခိုင္းေစေနေသာ အင္အားႀကီးတစ္ခုခုေၾကာင့္ မ်က္စိမွိတ္လုပ္ေဆာင္ ေနၾကသူ မ်ားလားဟူသည္ကို ခြဲျခားရန္ခက္ေနပါသည္။

အြန္လိုင္းအသုံးျပဳသူေပါင္းမ်ားစြာက လြယ္လင့္တကူ မွီၿငမ္းျပဳစရာဟု သတ္မွတ္ထားေသာ wikipedia.org တြင္ပင္၊ ကၽြန္ေတာ္ ပရင့္ထုတ္ၾကည့္ခ်ိန္ 7/15/2012 5:02PM က There was intense sectarian clashes in June 2012. Over 2,000 people were killed in sectarian violence in the state in which most victims were Muslims.[9] During her visit to Myanmar Mrs. Cliton told Mr. Thein Sein the United State was concerned about the treatment of the Rohingya Muslim ethnic group, which has suffered killings at the hands of Buddhists.[10] လူႏွစ္ေထာင္ေက်ာ္ေသသည္။ အမ်ားစုက မြတ္ဆလင္ေတြျဖစ္သည္ဟု မွတ္တမ္းတင္လိုလိုတင္၊ ေဒၚကလင္တန္ၾကီးက ရိုဟင္ဂ်ာမ်ားကို ethnic group ဟု သုံးႏႈံးေၾကာင္းေျပာလိုေျပာႏွင့္ျဖစ္သည္။ ရခိုင္အေၾကာင္း သိခ်င္၍ ျဖစ္ေစ၊ ထိုအဓိကရုဏ္းအေၾကာင္းသိလို ၍ျဖစ္ေစ၊ တစ္စုံတစ္ေယာက္က ၀ီကီကို ကိုးကားလိုက္သည္ဆိုပါစို႕။ ထိုသူ႕အျမင္တြင္ အမွန္ေတြႏွင့္ ကင္းစင္ ေန/တိမ္းေခ်ာ္ေနလိမ့္မည္ျဖစ္သည္။

အလြန္လွ်င္ျမန္ေသာ သတင္းမီဒီယာေခတ္တြင္ အမွားေတြ အမွန္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ အမွန္ေတြ အမွားျဖစ္ ေၾကာင္း ပုံဖ်က္ဖို႕ အလြန္လြယ္ကူေနပါသည္။ ေကာလဟာလမ်ား၊ ၾကိဳတင္ တင္ကူးၾကံစည္ထားေသာ စီမံခ်က္ မ်ား ေအာက္တြင္ အျဖစ္မွန္တို႕ တန္ဖိုး ယုတ္ေလ်ာ့ ဆုံးပါးသြားမည္ကိုစိုးရိမ္ေနရပါသည္။
ကၽြန္ေတာ့္တစ္ဦးတည္း၏ အျမင္ရဆိုလွ်င္ ရိုဟင္ဂ်ာကို ျမန္မာတိုင္းရင္းသား/ တိုင္းရင္းသားမ်ဳိးႏြယ္စု ဟု မမွတ္ယူႏိုင္ပါ။ ႏိုင္ငံသားျဖစ္မျဖစ္မူ တိုင္းျပည္က အတည္ျပဳမည့္ လိုက္နာက်င့္သုံးမည့္ ဥပေဒမ်ားကသာ ဆုံးျဖတ္ပါလိမ့္မည္။ ႏိုင္ငံသားျဖစ္တိုင္းလည္း တိုင္းရင္းသားေတာ့ မျဖစ္ႏိုင္ပါ။ ၈ ရာစုေလာက္က သေဘာၤပ်က္ ရင္း ေရာက္လာၾကေသာ အာရပ္ကမၻာက ကုန္သည္မ်ားျဖစ္သည္ဟူသည့္ မေရရာေသာ ႏႈတ္ဆင့္ကမ္း “ေျပာဇာတ္” မွ်ေလာက္ျဖင့္ ျမန္မာ့ေျမေပၚက တိုင္းရင္းသားဟု ယူဆသတ္မွတ္ေပးရန္ ခက္ခဲပါလိမ့္မည္။ ျမန္မာ့အေနာက္ကမ္းေျခက ရခိုင္တိုင္းရင္းသားတို႕၏ သမိုင္း၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ယုံၾကည္ကိုးကြယ္မႈတို႕သည္ ခန္းနားခိုင္ခန္႕ၾကီးက်ယ္လြန္းလွသည္။ ထိုေဒသ၏တိုင္းရင္းသားမ်ဳိးႏြယ္စုစာရင္းတြင္၊ (၁)ရခိုင္လူမ်ဳိး၊ (၂)ကမန္မ်ဳိးႏြယ္စု၊ (၃) ခမြီးမ်ဳိးႏြယ္စု၊ (၄) ဒိုင္းနက္မ်ဳိးႏြယ္စု၊ (၅)မရမာႀကီး မ်ဳိးႏြယ္စု၊ (၆)ၿမိဳ မ်ဳိးႏြယ္စု၊ (၇) သက္မ်ဳိးႏြယ္စုဟူ၍ အထင္အရွားရွိၿပီး ျဖစ္၏။  ရိုဟင္ဂ်ာတို႕အတြက္ စာရင္းမ၀င္ ေနရာမရွိခဲ့ပါ။
ဤစိတ္အခံျဖင့္ ကၽြန္ေတာ္ “အေနာက္ဘက္တံတိုင္းသို႕ လွမ္းေမွ်ာ္ၾကည့္” မိပါေတာ့သည္။

(၂)
ေျမပုံမ်ားေပၚတြင္ ႏိုင္ငံနယ္နမိတ္မ်ားသည္ လွပေပ်ာ့ေျပာင္းစြာ ေကြးညႊတ္ေနသည္ကို ျမင္ေတြ႕ဖူးၾက ပါလိမ့္မည္။ အမွန္ေတာ့ ထိုအရာမ်ားသည္ စိတ္ကူးမ်ဥ္းမ်ားမွ်သာျဖစ္၏။ အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာကိစၥအတြက္ ေရးဆြဲသတ္မွတ္ထားၾကရျခင္းသာျဖစ္၏။ တကယ့္ေျမျပင္တြင္ ထိုမ်ဥ္းမ်ားမရွိ။ မ်ဥ္းမရွိေသာ ေျမမ်ားေပၚ တြင္ လူ႕မ်ဳိးႏြယ္စုတို႕သည္ အဆင္ေျပရာ၊ အႏြယ္တူရာ စုေနၾကျခင္းသာ ျဖစ္သည္။ ထို႕ေၾကာင့္ လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ နယ္စပ္မ်ဥ္းမ်ားတြင္ ရွိေနၾကေသာ ကၽြန္ေတာ္တို႕တိုင္းရင္းသားမ်ားႏွင့္ “မ်ဳိးတူ”မ်ားသည္ နယ္နမိတ္ခ်င္း ထိစပ္ေနသည့္ သက္ဆိုင္ရာ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံမ်ားတြင္လည္း ရွိေနၾကသည္သာျဖစ္၏။

ထိုသူတို႕သည္ ႏိုင္ငံ တစ္ႏိုင္ငံ၏ တိုင္းရင္းသား အျဖစ္၊ ႏိုင္ငံသားအျဖစ္ သတ္မွတ္ေပးပါဟု ေတာင္းဆို ခဲ့ဖူးသည္ဟူ၍မရွိ၊ ကၽြန္ေတာ္ တို႕တြင္ ရွိေနေသာ လူမ်ဳိးစုမ်ား အတိုင္း သက္ဆိုင္ရာတိုင္းျပည္တြင္လည္း ထိုလူမ်ဳိးမ်ား ရွိေန၍ ျဖစ္သည္။ ဥပမာ၊ ျမန္မာ့ေျမေပၚတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံသား ကခ်င္၊ ေလာ္ေ၀ၚ၊ လာခ်ိဒ္၊လီဆူ၊ ရ၀မ္တို႕ တိုင္းရင္းသား အျဖစ္ရွိေနသလို ထိုမ်ဳိးႏြယ္စုတို႕သည္ တရုတ္ျပည္တြင္လည္း တရုတ္ႏိုင္ငံသား တိုင္းရင္းသားမ်ားအျဖစ္ ရွိေန သည္။ မြန္ႏွင့္ ကရင္တို႕လည္း ထိုအတိုင္းပင္ျဖစ္သည္။ ရခိုင္တြင္လည္း ရခိုင္တိုင္းရင္းသားအခ်ဳိ႕ တစ္ဘက္ နယ္နမိတ္တြင္ရွိေနသည္။

ကခ်င္၊ ကယား၊ ကရင္၊ ခ်င္း၊ မြန္၊ ရခိုင္၊ ရွမ္း၊ ၀၊ အခါ၊ စသည္တို႕သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံကို ၀ုိင္းပတ္ ထားသည့္ နယ္စပ္မ်ဥ္းမ်ားေပၚတြင္ ေနထိုင္ၾကသူမ်ားျဖစ္သည္။ သူတို႕သည္ ကၽြန္ေတာ္တို႕ႏိုင္ငံ၏ ခံတပ္ၾကီး မ်ားျဖစ္ၾကသည္။ တံတိုင္းႀကီးမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ လူဦးေရအဆမတန္မ်ားေသာ သက္ဆိုင္ရာ နယ္နမိတ္ အသီးသီး၏ လူမ်ဳိးမ်ား၊ ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ထုံးတမ္းမ်ား ကိုယ္ေျမထဲသို႕ စိမ့္၀င္ထြန္းကားမလာၾကေစရန္ ႏွစ္ေပါင္းရာခ်ီ ေစာင့္ေရွာက္ေပးေနၾကေသာ သူရဲေကာင္းမ်ားျဖစ္သည္။ ထိုေက်းဇူးကို သိတတ္ရပါမည္။ သူတို႕ကုိ ကူညီဖို႕၊ သူတို႕ႏွင့္အတူတူ ကၽြန္ေတာ္တို႕ေျမ ကၽြန္ေတာ္တို႕ေရကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ဖို႕၊ သူတို႕ ပခုံးေတြေပၚက်ေရာက္ေနေသာ ၀န္ထုပ္၀န္ပိုးမ်ားကို မွ်ခံထမ္းယူဖို႕ စဥ္းစားမိဖူးၾကပါလား။ သူတို႕ကေတာ့ ဘယ္သူကူကူ မကူကူ ကိုယ့္အသိႏွင့္ကိုယ့္အားကိုယ္ကိုးေစာင့္ေရွာက္ေနၾကသူမ်ား သာျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အေရွ႕ဘက္တံတိုင္း၊ ေျမာက္ဘက္တံတိုင္း၊ အေနာက္ဘက္တံတိုင္းမ်ားရွိ တိုင္းရင္းသား မ်ား အားလုံး (တိုတံတိုင္းမ်ားရွိရာ အရပ္တိုင္းတြင္ ျမန္မာမ်ား မရွိၾကပါ) ကို ကၽြန္ေတာ္တို႕ အေလးအျမတ္ျပဳရမည္ျဖစ္ပါသည္။

“ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ ဝင္ေပါက္ အေနာက္တံခါးကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ရခိုင္လူမ်ိဳးေတြက ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ အေသခံၿပီး ျဖစ္ျဖစ္၊ အငတ္ခံၿပီး ျဖစ္ျဖစ္ ေစာင့္ေရွာက္ခဲ့တယ္။ ဒါေပမဲ့ အစိုးရ ဝန္ထမ္းေတြက အက်င့္ပ်က္ခဲ့တာေတြရွိတယ္။ ပိုက္ဆံေပးၿပီး လိုခ်င္တာေတြ ဖန္တီးသြားခဲ့ တာေတြ ရွိတယ္။ ေအာက္ေျခမွာျဖစ္ခဲ့တာေတြက ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေနခဲ့တဲ့ ေခတ္အဆက္ဆက္ပဲ …။
မဲရဖို႔အတြက္ လူေတြသြင္းခဲ့တဲ့ အမွားပဲ။ ေခတ္အဆက္ဆက္မွာ မွားခဲ့တာေတြ အမ်ားႀကီးပဲ။ သတိမရွိခဲ့တဲ့ အခါက်ေတာ့ ဘူးသီးေတာင္၊ ေမာင္ေတာ က်ဆံုးမလို ျဖစ္ေနၿပီ။
ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ သေဘာထားကေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ပိုက္နက္ေျမကို တစ္လက္မမွ အဆံုးရႈံးမခံႏိုင္ဘူး။ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ဘိုးေဘးစဥ္ဆက္ အေမြေပးခဲ့တဲ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ေျမ၊ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ေလ၊ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ေရ တစ္လက္မမွ မေပးဘူး။ အဆံုးရႈံးမခံဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ကာကြယ္သြားမွာပါ” ဟု ေဒါက္တာ ေအးေမာင္က ျပည္တြင္း မီဒီယာမ်ားသို႔ ေျပာၾကားသည္။

          ေဖၚျပပါစကားရပ္သည္ ၂၀၁၂ခုႏွစ္တြင္ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ သမိုင္းတင္ ရခိုင္-ရိုဟင္ဂ်ာ အေရးအခင္း ၿငိမ္သက္စတြင္ ဆရာ ေဒါက္တာဦးေအးေမာင္ ေျပာၾကားခဲ့သည့္ ရင္တြင္းစကားျဖစ္သည္။ ရခိုင္သူရခိုင္သားမ်ား၏ ရင္တြင္းစကားဟု လည္း ကၽြန္ေတာ္ယုံၾကည္သည္။
            “မဟာပညာေက်ာ္” ၏ Arakantimes.net တြင္ Tuseday,10 july 2012 15:33 ကေရးထားေသာ ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္၌ ရခိုင္တို႕၏ တံခါးမ်ား က်ဳိးပ်က္ျခင္းကိုမွတ္တမ္း တင္ရာတြင္-
            -စႏၵရ သီရိသုဓမၼရာဇာ မင္းလက္ထက္(၁၆၆၆)ခုႏွစ္တြင္ “မဂို”တပ္တို႕၏ တိုက္ခိုက္ခံရမႈေၾကာင့္ ဒကၠာႏွင့္ စစ္တေကာင္းကို လက္လႊတ္ဆုံးရႈံး လိုက္ရေသာ စစ္ပြဲကို “ရခိုင္လူမ်ဳိးတို႕၏ ပထမ တံခါး ခ်ဳိးဖ်က္ခံရျခင္း” (ထိုစဥ္က ရခိုင္ႏိုင္ငံေတာ္သည္ အေရွ႕မွာ မာလကာ၊ ပဲခူး၊ အေနာက္မွာ ဘဂၤါ၁၂ၿမိဳ႕၊ မဂို၊ ႀတိပူရ အထိက်ယ္ျပန္႕ခဲ့သည္ဟုဆိုသည္)
            - ရခိုင္ဘုရင္ မဟာသမၼတရာဇာမင္း လက္ထက္၊ ၁၇၈၄ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာတြင္ ဗမာဘုရင္ ဘိုးေတာ္ေမာင္၀ိုင္းက ေျမာက္ဦးနန္းေတာ္ကိုသိမ္းပိုက္ခဲ့ျခင္းကို “အေရွ႕တံခါးခ်ဳိးဖ်က္ခံရျခင္း” ဟု သတ္မွတ္ခဲ့သည္။ (သမိုင္းသုေတသနဦးစီး ဌာန၏ စာတမ္းတစ္ေစာင္တြင္မူ 1784 ခုႏွစ္တြင္ ကုန္းေဘာင္မင္းဆက္ “ဗဒုံ”မင္းက သိမ္းပိုက္သည္ဟုဆို)။ ထိုသို႕ ဆိုလွ်င္ ၂၀၁၂ခု ဇြန္လသည္ ရခိုင္ေျမအတြက္ တတိယအႀကိမ္ေျမာက္ ခံတပ္တံခါးက်ဳိးပ်က္ခဲ့ ေၾကာင္းမွတ္ယူၾကလိမ့္မည္ ထင္သည္။
            ရခိုင္အမ်ဳိးသားတို႕၏ ရာစုႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေလာင္ၿမိဳက္ခံစားေနရမႈမ်ားကို ကိုယ္ခ်င္းစာမိ၏။
            ထို ကိုယ္ခ်င္းစာ စိတ္အခံျဖင့္ပင္ ကၽြန္ေတာ္ “အေနာက္ဘက္တံတိုင္းသို႕ လွမ္းေမွ်ာ္ၾကည့္” မိပါေတာ့သည္။
(၃)
          ရခိုင္သမိုင္းတြင္ ေရွးဦးရခိုင္ျပည္၊ (“ရခိုင္ႏိုင္ငံေတာ္”ဟု တစ္ခ်ဳိ႕ေသာ မွတ္တမ္းမ်ားတြင္ေဖၚျပ)သည္၊ ဓည၀တီ(စစ္ေတြခရိုင္)၊ ရမၼ၀တီ(ေက်ာက္ျဖဴခရိုင္)၊ ေမဃ၀တီ(မာန္ေအာင္ခရိုင္)၊ ဒြါရ၀တီ(သံတြဲခရိုင္) တို႕ျဖင့္ စုဖြဲ႕ ေပါင္းစည္း ထားသည္ဟုဆိုသည္။ (လက္ရွိရခိုင္ျပည္နယ္၏ အလယ္ပိုင္းက်ေသာေဒသမ်ား၊ ႏႈိင္းယွဥ္ခ်က္ အရ စိုက္ပ်ဳိးေျမယာၾကြယ္၀ေသာ ေဒသမ်ားျဖစ္သည္)။ ရခိုင္ကမ္းေျမာင္ေဒသတြင္ ရွာေဖြေတြ႕ရွိေသာ အေထာက္ အထားမ်ားအရမူ ပုဂံေခတ္မတိုင္မီ ႏွစ္ေပါင္းရာေထာင္ခ်ီကတည္းက ရခိုင္မင္းဆက္မ်ား ထူေထာင္အုပ္ခ်ဳပ္ထား ႏိုင္ခဲ့ၿ႔ပီဟုဆိုသည္။ ေျမာက္ဦးေခတ္ ေရာက္ေသာအခါ ရခိုင္ဘုရင္မ်ားသည္ ရခိုင္ကမ္းရိုးတန္းေဒသတ ခုလံုးကိုစည္းလံုး သိမ္းသြင္းႏိုင္ခဲ့ရံုမွ်မက၊ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံ၊ စစ္တေကာင္းေဒႏွင့္ အိႏၵိယႏိုင္ငံ ၾတိပူရ ေဒသမ်ားကိုပါ ႏွစ္ေပါင္း ရာႏွင့္ခ်ီ၍ သိမ္းပိုက္ထားႏိုင္ခဲ့ၾကသည္။ ျမန္မာတႏိုင္ငံလံုး ကို စတင္စည္းရံုးခဲ့သည့္ ပုဂံမင္းဆက္ဘုရင္မ်ားသည္လည္းေကာင္း၊ ဒုတိယ ျမန္မာႏိုင္ငံကို ထူေထာင္သည့္ ဘုရင့္ေနာင္သည္လည္းေကာင္း၊ တတိယျမန္မာႏိုင္ငံကို စည္းလံုးတည္ေထာင္သည့္ အေလာင္းဘုရားသည္ လည္းေကာင္း ရခိုင္ျပည္ကို ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ နယ္ပယ္ တစ္ခု အျဖစ္သို႕ မသိမ္းသြင္းႏိုင္ခဲ့ၾက။ ရခိုင္သည္ ၁၈၇၄ ေရာက္မွသာ ဘိုးေတာ္ဗဒံုမင္းလက္ေအာက္သို႕ က်ေရာက္ခဲ့ျပီး၊ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ပါ၀င္လာခဲ့သည္။
          သမိုင္းေခတ္မ်ားအေနျဖင့္ “ဓည၀တီေခတ္”(BCE.3325-327ADE)၊  “ေ၀သာလီခတ္”(327ADE-818ADE)၊ “ေလးၿမိဳ႕ေခတ္”(818ADE-1430ADE)၊ “ေျမာက္ဦးေခတ္”(1430ADE-1785ADE) ဟု ခြဲျခား မွတ္တမ္းျပဳခဲ့ၾကသည္။ ေခတ္ဦးရခိုင္၏ အဓိက ကိုးကြယ္ခဲ့သည့္ဘာသာမ်ားမွာ ဟိႏၵဴႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာျဖစ္သည္။ (မြတ္ဆလင္ဘာသာ မေရာက္ရွိေသး)။ ဓည၀တီေခတ္ကို သုံးပိုင္းပိုင္းထားၿပီး၊ “သူရိယမင္းဆက္”ကို တည္ေထာင္ေသာ   “စႏၵသူရိယမင္း”(တတိယဓည၀တီေခတ္)လက္ထက္တြင္ “မဟာမုနိ”ကို သြန္းလုပ္ခဲ့သည္ ဆိုသျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာ ေစာစီးစြာ သက္ေရာက္ကာ ကိုးကြယ္ေနမႈကို ျမင္ရသည္။ ထိုမင္းဆက္သည္ ဗုဒၶႏွင့္ ေခတ္ၿပိဳင္ ျဖစ္ေနေၾကာင္းလည္း ခုႏွစ္မွတ္တမ္းမ်ားက ေဖၚျပေနသည္။ ဗုဒၶဘာသာသည္ ရခိုင္မင္းဆက္တို႕ထံ အေနာ္ရထာထက္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာေစာ၍ ေရာက္ႏွင့္ေနခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။   ေ၀သာလီေခတ္တြင္မူ မေထရ္ႀကီးမ်ား ရဟန္းသံဃာေတာ္ႀကီးမ်ား သိန္းေသာင္းခ်ီရွိခဲ့သည္ဆိုသျဖင့္ ေထရ၀ါဒဗုဒၶသာသနာ အထြန္းလင္းဆုံးကာလ ဟု မွတ္ယူႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။
          ရိုဟင္ဂ်ာတို႕ကို ရခိုင္ေဒသသားအျဖစ္သြပ္သြင္းလိုေသာ သမိုင္းအခ်က္အလက္အခ်ဳိ႕တြင္၊ ေျမာက္ဦး ေခတ္ဦးပိုင္း ရခိုင္ဘုရင္ အခ်ဳိ႕သည္ ရခိုင္အမည္အျပင္မြတ္ဆလင္နာမည္ခံယုူကာ ၊ ဒဂၤါးျပားမ်ားတြင္ သြန္းလုပ္ေဖၚျပထားျခင္းကို ေဇာင္းေပးသက္ေသျပဳျခင္းျဖင့္ ရခိုင္မင္းမ်ားကို မြတ္ဆလင္ဘာသာ၀င္မ်ားအျဖစ္ ပုံေဖၚၾကသည္။ အမွန္မွာ ရခိုင္မင္းဆက္တို႕တြင္ ရခိုင္ဘုရင္ေပါင္း (၄၈)ဦး နန္းတက္ခဲ့ရာ (၉)ဦးသာ မြတ္ဆလင္အမည္ျဖင့္ ဒဂၤါး သြန္းလုပ္ခဲ့သည္။ ထို (၉)ဦးစလုံးသည္ စစ္တေကာင္းကို သိမ္းပိုက္ေအာင္ႏိုင္ခဲ့သူ မ်ားသာျဖစ္ၿပီး၊ မိမိတို႕သိမ္းပိုက္ႏိုင္ခဲ့ေသာ နယ္ပယ္ေဒသရွိလူထု၏ယုံၾကည္မႈကို ရယုႏိုင္ရန္ ရည္ရြယ္ၿပီး အဂၤါး ေပၚတြင္ သူတို႕၏ရခိုင္ဘုရင္ဘြဲ႕ေတာ္သာမက မြတ္ဆလင္ဘြဲ႕အမည္ကိုပါ ေရးထြင္း မွတ္တမ္းတင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။
“ေလးၿမိဳ႕ေခတ္”၏ ေနာက္ဆုံးမင္းဆက္  ရခိုင္ဘုရင္မင္းေစာမြန္သည္ နန္းတက္ၿပီး (၂)ႏွစ္ အၾကာ(1430ADE) တြင္၊ အင္း၀၏ရန္ျပဳစစ္ခင္းမႈေၾကာင့္ ဘေဂၤါကိုထြက္ေျပးခိုလႈံရသျဖင့္ ရခိုင္မင္းဆက္သည္ မြတ္ဆလင္ဘာသာ ကိုးကြယ္သေယာင္ မွန္းဆၾကသည္။ (ပါေမာကၡ“ဆာရာဂ်ဴဒင္” ကမူ၊ ရခိုင္ဘုရင္မင္းေစာမြန္သည္ ဘေဂၤါသို႕ ထြက္ေျပးခိုလႈံခဲ့ရသည့္သမိုင္းအေထာက္အထား ဘေဂၤါသမိုင္းတြင္မရွိ၊ မင္းေစာမြန္ရခိုင္ေျမသို႕ ျပန္လာျပီးသည့္ေနာက္ တြင္ ရခိုင္ျပည္သူတို႕ မြတ္ဆလင္ယဥ္ေက်းမႈကိုလက္ခံသည္ဆိုေသာ အဆိုလည္းမျဖစ္ႏိုင္၊ ရခိုင္ဘုရင္မ်ားက မြတ္ဆလင္ စာေပယဥ္ေက်းမႈကို အားေပးေထာက္ခံခဲ့သည့္ အေထာက္အထားလည္းမရွိဟု ေရးသားခဲ့သည္။)
မင္းေစာမြန္ကိုဆက္ခံခဲ့သည့္ ဘုရင္မ်ား (1430ADE)မွ ရခိုင္ကို “ဗဒုံမင္း”သိမ္းပိုက္ခဲ့သည့္ (1784ADE) အထိ မည္သည့္ရခိုင္ဘုရင္မွ် မြတ္ဆလင္ဘာသာ၀င္မဟုတ္ခဲ့။ (“ရိုဟင္ဂ်ာလူမ်ဳိး” ဟူေသာ အမည္သည္လည္း 1947ခုႏွစ္ထိ မည္သည့္ သမိုင္းစာအုပ္တြင္မွ် မွတ္တမ္းတင္ေဖၚျပထားျခင္းမရွိေသးပါ။)
          ရခိုင္တို႕သည္ သူ႕သမိုင္း၊ သူ႕စာေပ၊ သူ႕ယဥ္ေက်းမႈ၊ သူ႕ကိုးကြယ္ယုံၾကည္ရာ သူ႕ထီးသူ႕နန္းျဖင့္ အေနာက္ဘက္တံတိုင္းကို ၾကီးစိုးေစာင့္ၾကပ္ထားသူမ်ားသာျဖစ္ၾကသည္။

    http://wikimyanmar.co.cc/wiki/index.php တြင္မူ ဤသို႕မွတ္တမ္းျပဳထားသည္ကိုေတြ႕ရ ၏။

          ရခိုင္ကမ္းေျမာင္ေဒသ သို႕မဟုတ္ ရခိုင္ျပည္ သည္ ေခတ္အဆက္ဆက္ ရခိုင္ဘုရင္မ်ား အုပ္စိုးရာ သီးျခား လြတ္လပ္သည့္ တိုင္းျပည္ ျဖစ္ခဲ့၏။ ရခိုင္ဘုရင္မ်ား လက္ထက္တြင္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံ၊ စစ္တေကာင္းေဒသ ႏွင့္ အိႏၵိယႏိုင္ငံ ၾတိပူရ ေဒသတို႕သည္ ရခိုင္ျပည္၏ လက္ေအာက္ခံ ျဖစ္ခဲ့သျဖင့္ ထိုစဥ္ကလကပင္ ရခိုင္လူမ်ိဳးအခ်ိဳ႕သည္ အုပ္ခ်ဳပ္သူ လူတန္းစားအျဖစ္ ဘဂၤလားေဒသႏွင့္ ၾတိပူရေဒသတို႕ တြင္လည္း အစဥ္အဆက္ ေနထိုင္ခဲ့ၾကျပီး ယေန႕ထက္တိုင္ ေနထိုင္ၾကဆဲလည္း ျဖစ္သည္။

(၄)
ရခိုင္ေဒသသို႕ ဘာသာျခား တိုင္းတပါးသားမ်ား မည္သည့္အခ်ိန္က မည္သို႕ေရာက္ရွိလာၾကေၾကာင္း ေျခရာ ေကာက္မိသည္။
ဗုဒၶဘာသာ သက္ဦးဆံပိုင္ ရခုိင္ဘုရင့္ႏိုင္ငံေတာ္အျဖစ္ တစ္ထီးတစ္နန္းျဖင့္ ဖြံ႕ျဖိဳးစည္ပင္စြာေနထိုင္ခဲ့ၾကေသာ ရခုိင္ေဒသသို႕ စစ္တေကာင္းသားမ်ား ၀င္ေရာက္လာမႈသည္ ရခိုင္အင္ပါယာႀကီးကို စစ္တေကာင္းနယ္အပါအ၀င္အထိ အင္အားခ်ဲ႕ထြင္အုပ္ခ်ဳပ္ႏိုင္ခဲ့ျခင္းျဖင့္ စတင္ခဲ့သည္ဟု ဆိုႏိုင္မည္။ ရခိုင္ဘုရင္တို႕ ဒကၠာႏွင့္ စစ္တေကာင္းကို လက္လႊတ္ ဆုံးရႈံး လိုက္ရေသာ 1666 စစ္ပြဲမတိုင္မီအထိ ထုိအရပ္ ေဒသ(ဒကၠာ၊စစ္တေကာင္း)တို႕သည္ ရခိုင္တို႕ ပိုင္ေျမျဖစ္ခဲ့သည္။

(၁၅)ရာစုတြင္ စစ္ႏိုင္ရခိုင္ဘုရင္တို႕က သုံ႕ပန္းအျဖစ္ ဖမ္းဆီးေခၚေဆာင္လာေသာ  မြတ္ဆလင္မ်ားကို ရခိုင္ေျမရွိ လယ္ယာလုပ္ငန္းမ်ား၊ အျခားအမႈထမ္းလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ခိုင္းေစျခင္းျဖင့္ ဘေဂၤါနယ္သားမ်ား ရခိုင္တြင္ စတင္ အေျခခ် ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။ မြတ္ဆလင္ဘာသာဝင္မ်ားကို ေက်းကၽြန္မ်ားအျဖစ္ အမ်ားဆံုးပို႔ခဲ့ေသာအခ်ိန္မွာ ရခိုင္ဘုရင္ မင္းရာဇာၾကီး၏ ဆန္ဒြပ္ကၽြန္းသို႔ ေရာက္ရွိစဥ္တြင္ ျဖစ္ေၾကာင္းသိရပါသည္။
 ထိုႏွစ္ကာလရွည္တစ္ေလွ်ာက္လုံးတြင္ ရခုိင္တို႕က အုပ္ခ်ဳပ္သူအရွင္သခင္ျဖစ္ၿပီး ဘေဂၤါသားတို႕က စစ္ရႈံးသူ/ သုံ႕ပန္း/ ေက်းကၽြန္မ်ားျဖစ္ၾကသည္။ ရာစုႏွစ္ႏွင့္ခ်ီကာ ထိုဆက္ဆံေရးသည္ မေျပာင္းမလဲျဖစ္ခဲ့သည္။ ေနာင္တြင္မူ တိုင္းတပါးမွ က်ဴးေက်ာ္၀င္ေရာက္လာသူမ်ားက လူအင္အား၊ ကြန္ယက္အင္အား၊ ေနာက္ကြယ္မွ စီမံကိန္းရွိရွိ ေထာက္ပံ့မႈ အင္အား မ်ားကိုအသုံးျပဳကာ ဇာတိသားရခိုင္မ်ားအား ႏိုင့္ထက္စီးနင္းျပဳကာ သတ္ျဖတ္ညွင္းဆဲ ေမာင္းထုတ္သည္အထိ အေျခအေနမ်ားက ေျပာင္းျပန္ျဖစ္သြားခဲ့သည္။

(၁၇)ရာစုတြင္မူ အေနာက္ဘက္မွလာေသာ ေပၚတူဂီမ်ားႏွင့္ ရခိုင္တို႕သည္ ကၽြန္ေရာင္းကၽြန္၀ယ္လုပ္ငန္းမ်ား ေဆာင္ရြက္ေနၾကၿပီျဖစ္သည္။ ကၽြန္ေစ်းကြက္သို႕ တင္ပို႕ေရာင္းခ်ရန္ ဖမ္းဆီးျခင္းခံရေသာ ဘေဂၤါနယ္သားမြတ္ဆလင္မ်ား သည္ ရခိုင္လယ္ယာမ်ား၊ လက္မႈလုပ္ငန္းမ်ား၊ အမႈထမ္းျခင္းမ်ားတြင္ ကၽြန္မ်ားအျဖစ္လုပ္ကိုင္ၾကရင္း အေျခက်လာၾက ျပန္သည္။
ဤသို႕ျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာကိုးကြယ္သူ ရခိုင္တိုင္းရင္းသားမ်ားၾကားတြင္ မြတ္ဆလင္ဘာသာ ကိုးကြယ္သူ တိုင္းတပါး သားတို႕ေရာေႏွာေနထိုင္လာၾက၏။ သို႕ေသာ္ မြတ္ဆလင္ဘာသာကိုးကြယ္ေသာ ရခိုင္တိုင္းရင္းသားမ်ဳိးႏြယ္စုတစ္ခုလည္း ရွိေသးေၾကာင္းကို ၀ီကီစာမ်က္ႏွာတစ္ခုတြင္ ေအာက္ပါအတိုင္းေဖၚျပထားသည္ကို ေတြ႕ရသည္။

ေအဒီ ၁၄၃၀-တြင္ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕တည္၍ ေျမာက္ဦးေခတ္ကို စတင္ တည္ေထာင္ခဲ့ပါသည္။ ေျမာက္ဦးေခတ္တြင္ ရခိုင့္ တပ္မေတာ္၌ အာရပ္မွစစ္သည္ေတာ္မ်ား၊ ဥေရာပမွ ေပၚတူဂီမ်ားႏွင့္ ဂ်ပန္ တို႔ပါအမႈေတာ္တမ္းခဲ့သည္ကိုေတြ႔ရွိရသည္။ ယင္းအာရပ္မွစစ္သည္ေတာ္ မ်ိဳးဆက္အမ်ားစုမွာ သံတြဲ၊ ရမ္းၿဗဲကြၽန္းႏွင့္ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ပတ္၀န္းက်င္တြင္ ေနထိုင္ၾကပါသည္။ ယင္းတို႔ကိုရခိုင္တို႔က “ကမန္”ဟု ေခၚေ၀ၚၿပီး ရခိုင္ျပည္၌တိုင္းရင္းသားမ်ိဳးႏြယ္စုအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳထားပါသည္။ ေရွးရခိုင္တြင္ ေလးသည္ေတာ္ကို “ကမန္” ဟုေခၚသည္။ ၁၆၆၀ ျပည့္နွစ္က ဘဂၤလားဘုရင္ “ရွာရႈဂ်ာ” ေျမာက္ဦးသို့ ခိုဝင္လာစဉ္က ေနာက္ပါအခ်ဳိ႕ကိုလည္း ေခၚသည္။ အာဖဂန္ အႏြယ္စပ္ မူဆလင္မ်ား ျဖစ္ၾကျပီး ရခိုင္စကားနွင့္ အမည္တို့ကို သံုးစြဲႀကသည္။ လူဦးေရသံုးေထာင္ေလာက္ ရွိသည္။ သီးျခားရြာရွိျပီး လူမ်ိုး ေရာေနွာမႈ နည္းပါးသည္။ ယင္းမူဆလင္ဘာသာ၀င္ ကမန္လူမ်ိဳး တို႔သည္ ရခိုင္ျပည္၌ ျပႆနာ ဖန္တီးျခင္း၊ ရခိုင္တို႔ႏွင့္ ဘာသာေရး အဓိကရုဏ္း၊ လူမ်ိဳးေရး အဓိကရုဏ္း ဖန္တီးျခင္းမ်ိဳးကို လံုး၀ျပဳလုပ္ျခင္းမရွိဘဲ၊ ရခိုင္ျပည္ႏွင့္ရခိုင္ လူမ်ိဳး အေပၚ သစၥာ ရွိရွိျဖင့္ ရခိုင္တို႔ႏွင့္ ေအးအတူ ပူအမွ် ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ေနထိုင္လာခဲ့ၾကေသာလူမ်ိဳး တမ်ိဳးျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ရခိုင္ျပည္၌ ဤကဲ့သို႔ မူဆလင္ဘာသာ ကိုးကြယ္ေသာ ရခိုင္တိုင္းရင္းသား“ကမန္”လူမ်ိဳး ရွိသည္ကိုပင္ သတိျပဳ မိၾကဖူးမည္ မဟုတ္ေပ။

`          ဤအခ်က္သည္ “ရိုဟင္ဂ်ာ”ဟု အမည္တပ္သူတို႕က ၎တို႕ကိုယ္၎တို႕ ရခိုင္တိုင္းရင္းသား မြတ္ဆလင္မ်ား ျဖစ္ေၾကာင္း ပုံဖ်က္ေျပာဆိုေနမႈသည္မွားယြင္းေၾကာင္း၊ ရခိုင္မြတ္ဆလင္ဆုိသည္မွာ ကမန္လူမ်ဳိးမ်ားသာျဖစ္ေၾကာင္းကို ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ကြဲျပားေစခဲ့သည္။ ရခိုင္တိုင္းရင္းသားတို႕သာ ေရွးယခင္ကတည္းက မြတ္ဆလင္ဘာသာကို မုန္းတီးသူ၊ လက္မခံသူမ်ား ျဖစ္ေနခဲ့ၾကမည္ဆိုလွ်င္ “ကမန္”တို႕သည္ ရခုိင္တိုင္းရင္းသား မ်ဳိးႏြယ္စု၀င္မ်ား ျဖစ္လာဖြယ္ အေၾကာင္း မရွိပါ။ ဗုဒၶဘာသာ ထြန္းကားလြန္းေသာ ရခိုင္ေျမ၊ ရခိုင္ေရတြင္ မြတ္ဆလင္တို႕ ေျခခ်ရွင္သန္ဖြံ႕ျဖိဳးခြင့္ရွိခဲ့မည္မဟုတ္။

1824တြင္ ျမန္မာတို႕စစ္ရႈံးေသာအခါ၊ အဂၤလိပ္တို႕က ရခိုင္ႏွင္ တနသၤာရီကို သိမ္းပိုက္လိုက္ျခင္းျဖင့္ အဂၤလိပ္ပိုင္ ဘဂၤလားေဒသသည္ ရခိုင္ေဒသႏွင္ တစ္ေပါင္းတစ္စည္းတည္းျဖစ္သြားခဲ့၏။

1839တြင္ အဂၤလိပ္တို႕၏ ေျမရိုင္းမ်ားတိုးခ်ဲ႕လုပ္ကိုင္ေရးအစီအမံအရ ေျမပိုင္ရွင္မ်ားသည္ ေျမယာအေျမာက္ အမ်ား ကိုပိုင္ဆိုင္ခဲ့ၾကသည္။ ထိုေျမယာမ်ားအတြက္လိုအပ္ေသာ လုပ္သားအင္အားအမ်ားအျပားကို စစ္တေကာင္းမွ ဘဂၤါလီမ်ား၊ မဒရပ္မွ ဆူရတီမ်ားျဖင့္ျဖည့္ဆည္းခဲ့ၾကသည္။ ျပည္သူ႕က်န္းမာေရး၀န္၏ 1930-31 အစီရင္ခံစာအရ၊ သာမာန္အားျဖင့္ စစ္တေကာင္းသားကူလီေပါင္း တစ္ႏွစ္လွ်င္ ေလးေသာင္းေက်ာ္၀င္ေလ့ရွိေၾကာင္းသိရသည္။ ထိုခုႏွစ္မ်ား က စစ္ေတြခရိုင္အတြင္း အိႏၵယတိုင္းရင္းသား(ေယာက္်ား)ေပါင္း ႏွစ္သိန္းငါးေသာင္းေက်ာ္ရွိသည့္အနက္ ရွစ္ဆယ္ ရာခိုင္ ႏႈန္းမွာ စစ္တေကာင္းသားမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။
ရခိုင္ေျမကို ျဗိတိသွ်တို႕ သိမ္းပိုက္ခဲ့ျပီးေနာက္ ၁၈၃၁-ခုႏွစ္တြင္ စစ္ေတြခရိုင္ (ရခိုင္ေတာင္တန္းနယ္ႏွင့္ ေျမပံုျမိဳ႕နယ္ တစိတ္တေဒသ အပါအဝင္) တြင္ လူဦးေရ (၉၅၀၉၀) ဦးသာ ရွိခဲ့သည္။ ၁၈၃၂-ခုႏွစ္တြင္ (၁၀၉၆၄၅) ဦးရွိလာခဲ့ၿပီး၊ ၁၈၂၉-၃၀ ခုႏွစ္တြင္ ထြန္ယက္စိုက္ပ်ိဳးေသာ လယ္ေျမဧရိယာမွာ ၄၅၇၇၁ ဧက ရွိခဲ့သည္။ ထြန္ယက္စိုက္ပ်ိဳး ႏိုင္ေသာ ေျမလြတ္ ေျမရိုင္းမ်ားမွာ ၁၀၀၀၄၇၇ ဧက ရွိခဲ့သည္။ ေျမလြတ္ေျမရိုင္း လယ္ေျမ ဧရိယာသည္ လူဦးေရထက္ မ်ားစြာ ပိုေနပါသည္။

1869 တြင္ စူးအက္တူးေျမာင္းေဖါက္လုပ္ၿပီးေနာက္ပိုင္း ဆန္စပါးလုပ္ငန္းဖြံ႕ျဖိဳးလာသျဖင့္ အဂၤလိပ္တို႕က သုံးႏွစ္ အတြင္း ေျမခြန္မေပးရေသာမူတစ္ခုက်င့္သုံးခဲ့သည္။ ထုိမူေအာက္တြင္ တိုင္းရင္းသားႏွင့္ ႏိုင္ငံျခားသားအရင္းရွင္မ်ားက စိုက္ပ်ဳိးေျမမ်ား တိုးခ်ဲ႕လုပ္ကိုင္လာ၏။ ဘေဂၤါေဒသတြင္ လူဦးေရထူထပ္ၿပီး လုပ္ကိုင္စားေသာက္ရန္ေျမလြတ္နည္းပါး သျဖင့္ လယ္ယာလုပ္ငန္းတိုးတက္ေကာင္းမြန္ေနေသာ ရခိုင္သို႕ ဘဂၤလားႏွင့္ စစ္တေကာင္းမွ မြတ္ဆလင္မ်ား၊ ဘဂၤါလီ မ်ား ေျမာက္မ်ားစြာ လွိမ့္၀င္လာေတာ့သည္။ ေဒသရင္းသား ရခိုင္တို႕ပိုင္ဆိုင္ေသာ လယ္ယာေျမမ်ား တျဖည္းျဖည္း ဆုံးရႈံး လာခဲ့သည္။

( ၅ )
1937 ခုႏွစ္က “ခြဲေရး-တြဲေရး” ႏိုင္ငံေရးမူ၀ါဒအေျပာင္းအလဲ
သည္ စစ္တေကာင္းသားမ်ား ရခိုင္သို႕ အေျမာက္ အမ်ား ၀င္ေရာက္လာေစခဲ့ေသာ အေၾကာင္းအခ်က္တစ္ရပ္ျဖစ္ခဲ့သည္.။ အိႏၵိယေခါင္းေဆာင္ “ဆာကာ” ႏွင့္ ျမန္မာ ေခါင္းေဆာင္ “ဦးေစာ”တို႕ ၾကိဳတင္ခ်ဳပ္ဆိုေသာ လူ၀င္လူထြက္စာခ်ဳပ္တြင္ စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ဆိုသည့္ေန႕ရက္ကစ၍ သုံးႏွစ္ အတြင္း လူ၀င္လူထြက္ဥပေဒမ်ားအရ လိုက္နာေဆာင္ရြက္ျခင္းမျပဳရန္ပါခဲ့သည္။ ထိုသုံးႏွစ္အတြင္း နယ္စပ္သည္ တံခါးမရွိ သည့္ပုံေပၚသည္။



ျမန္မာတို႕က ခြဲထြက္ေရးကို ေဇာင္းေပး ေဆြးေႏြးလိုက္သည္ႏွင့္ စစ္တေကာင္းကုလားမ်ားသည္ ေနာင္တြင္ ေရေျမေကာင္းၿပီး စိုက္ပ်ဳိးစားေသာက္ရန္ လယ္ယာေျမမ်ားျပားလွေသာ ရခိုင္ေျမတြင္ ေျခခ်ေနထိုင္ရန္ အခြင့္အေရး မရေတာ့မည္ကိုစိုးရိမ္ကာ အလုံးအရင္းျဖင့္ ၀င္ေရာက္လာၾကရာ ဘူးသီးေတာင္၊ ေမာင္ေတာ လမ္းမမ်ားသည္ ၀င္လာ ေသာ ကုလားမ်ားႏွင့္ ျမင္မေကာင္းေအာင္ျပည့္ႏွက္ေ
နေတာ့သည္ဟုဆိုသည္။



“ဦးေစာ-ဆာကာ”စာခ်ဳပ္ကို အကာအကြယ္ယူကာ အၿမဲတမ္းေနထိုင္ရန္ရည္ရြယ္ခ
်က္ျဖင့္ သုံးႏွစ္အတြင္း ကုလားအမ်ား အျပား၀င္ေရာက္လာရာ နဂိုရွိရင္းရြာမ်ားထက္ ႏွစ္ဆသုံးဆ ပိုမ်ားျပားလာသည့္အျပင္ အိမ္ေျခနည္းပါးေသာ ရခိုင္ရြာမ်ားတြင္ပင္ ၀င္ေရာက္ေနထိုင္ၾကသည္ကို ေတြ႕ရသည္ဟု “ဘုံေပါက္သာေက်ာ္”၏ 1989ခုႏွစ္ေရး စာတမ္း တစ္ေစာင္တြင္ ေဖၚျပထားသည္။ လူအင္အားျဖင့္ဖိ၀င္လာေသာ စစ္တေကာင္းသားမ်ားေၾကာင့္ ေဒသခံရခိုင္တိုင္းရင္းသား တို႕ ေနရာဖယ္ ေပးခဲ့ရေသာ ျမင္ကြင္းကိုထင္ဟတ္ျပေနသည္။



1942 တြင္ ေမာင္ေတာၿမိဳ႕ေပၚလူဦးေရ (15000)ေက်ာ္ႏွင့္ ပတ္၀န္းက်င္ရြာေပါင္း(144)ရ
ြာထိရွိခဲ့ၿပီး ဘဂၤလီႏွင့္ ရခိုင္အခ်ဳိးသည္(2:1)ရွိခဲ့ကာ ယခုအခါ (90:10) ခန္႕ရွိေနၿပီျဖစ္သည္။ တပ္မေတာ္အရာရွိၾကီးတစ္ဦး၏ 1983ခုႏွစ္ထုတ္ တင္ျပခ်က္စာတမ္းတစ္ေစာင္၏စာပိုဒ္ (၃၈)တြင္

“ယေန႕ကာလတြင္ ဘူးသီးေတာင္၌ မြတ္ဆလင္ဘဂၤါလီ 95ရာခိုင္ႏႈန္းႏွင့္ ေမာင္ေတာတြင္ 97 ရာခိုင္ႏႈန္း၊ ရေသ့ေတာင္တြင္ 80 ရာခိုင္ႏႈန္းအသီးသီးရွိေနၾက
ၿပီးျဖစ္လွ်က္၊ ရခိုင္ျပည္ နယ္ၿမိဳ႕ေတာ္ စစ္ေတြၿမိဳ႕တြင္ပင္ 55 ရာခိုင္ႏႈန္း မက တိုးတက္မ်ားျပားလာသည့္အျပင္ မာန္ေအာင္ကၽြန္းမွလြဲ၍ ရခိုင္ျပည္ နယ္အႏွံ႕အျပားတို႕တြင္ ဘဂၤါလီကုလားမ်ား မလြတ္တန္း ျပန္႕ႏွံ႕စြာ၀င္ေရာက္ေနထိုင္ၾကလွ်က္ရွိသည္” ဟု ေဖၚျပပါရွိခဲ့၏။

၁၉၈၃ခုႏွစ္က ရွိခဲ့ေသာ လူဦးေရအခ်ဳိးအစား အေျခအေနျဖစ္သည္။



(၁၄ရာစုႏွစ္တြင္ “ကိုဆိုဗို”၌ ဆာတ္႔ ဦးေရ ၉၆.၆% ရွိၿပီး အယ္ေဘးနီးယားက ၃% ရွိကာ ၁၉၉၁ အေရာက္တြင္ အယ္ေဘးနီးယား ၈၁.၆% ႏွင့္ ဆာ႔တ္ ၉% သာ က်န္သည္အထိ လူဦးေရအခ်ဳိးအစားေၿပာင္းၿပ
န္ၿဖစ္သြားေသာ အျဖစ္မ်ဳိး ကို သတိမူဖို႕လိုပါမည္။)



2009ခုႏွစ္ စာရင္းအရ

ေမာင္ေတာ - 459,360

ဘူးသီးေတာင္- 304,288

စစ္ေတြ - 288,216

ေက်ာက္ေတာ္- 253,576

ေျမာက္ဦး - 237,778

ရေသ့ေတာင္ - 176,638

ေပါက္ေတာ - 170,818

ရွိသည္ကို ေတြ႕ရၿပီး၊ ရခိုင္ေျမာက္ပိုင္းသည္ လူဦးေရအထူထပ္ဆုံးျဖစ္ေနသည္
။ အထူးသျဖင့္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏွင့္ ထိစပ္ေနေသာ ေမာင္ေတာ၊ ဘူးသီးေတာင္တို႕သည္ လူဦးေရအမ်ားဆုံးျဖစ္သည္ကို ေတြ႕ရွိရသည္။ ရခိုင္လူဦးေရ၏ တစ္၀က္ေက်ာ္ခန္႕သည္ ေျမာက္ပိုင္းတြင္ရွိေနၾကသည္



1942 တြင္ အဂၤလိပ္တို႕ျမန္မာ့ေျမေပၚမွ
ဆုတ္ခြာခ်ိန္တြင္ အိႏၵိယသား အေျမာက္အမ်ားကို ရခိုင္သို႕ေခၚသြင္းလာ ၿပီး၊ ေျမယာမ်ားေပးခဲ့သည့္အတြက္ ကုလားေျမပိုင္ရွင္အမ်ားအျပားေပၚထြန္းလာခဲ့ျပန္သည္။

(1942)ခုႏွစ္အထိ၊ ဘူးသီးေတာင္ၿမဳိ႕နယ္တြင္ မြတ္ဆလင္အိမ္ (၁၇)အိမ္/
လူဦးေရတစ္ရာေက်ာ္သာရွိၿပီး၊ (2009) ခုႏွစ္တြင္ မြတ္ဆလင္ဦးေရ ႏွစ္သိန္းရွစ္ေသာင္းေက်ာ္ထိရွိလာခဲ့သည္။ ရခိုင္တိုင္းရင္းသားဦးေရမွာ ငါးေသာင္းတစ္ေထာင္ ေက်ာ္သာ က်န္ေတာ့သည္။ ေမာင္ေတာျမိဳ႕ႏွင့္ (၆)မိုင္ကြာတြင္ ရွိေသာ မဂၤလာၾကီးေခ်ာင္းဝ နတ္ျမစ္ကမ္းနဖူးတြင္ တည္ရွိသည့္ မဂၤလာၾကီးရြာ၊ ၄င္းရြာကို ရခိုင္သားမ်ားက စတင္တည္ေထာင္ခဲ့ပါသည္။ ယခုအခါ ယင္းရြာမွာ ဘဂၤလီလူမ်ိဳး မ်ားသာ ျဖစ္ျပီး ရခိုင္လူမ်ိဳးမ်ားမရွိေတာ့ေပ။ ေမာင္ေတာျမိဳ႕ႏွင့္ ၂-မိုင္ခန္႔ကြာေဝးသည့္ ခရစ္သကၠရာဇ္ ၁၇၇၄-ခုႏွစ္တြင္ တည္ေထာင္ျပီး ၁၈၄၈-ခုႏွစ္ထိ ျမိဳ႕သူုၾကီးေနထိုင္ခဲ့ေသာ “ျမိဳ႕သူၾကီး”ရြာမွာလည္း ရခုိင္လူမ်ိဳးတစ္ေယာက္မွ် မက်န္ေတာ့ ေပ။ ေမာင္ေတာျမိဳ႕ေျမာက္ဘက္ ၁၂-မိုင္ ရွိ “ဦးရွဥ့္က်ံ” ေက်းရြာကို ၁၈၅၄-ခုႏွစ္က တည္ေထာင္ခဲ့ျပီး ယင္းေက်းရြာတြင္ ရခိုင္လူမ်ိဳးမ်ားေနထိုင္ ခဲ့ၾကပါသည္။ ယခုအခါ “ဦးရွဥ့္က်ံ” ေက်းရြာတြင္ ရခိုင္လူမ်ိဳး တဦးတေယာက္မွ် မက်န္ရွိေတာ့ ေၾကာင္း သိရပါသည္။



(1939)ခုႏွစ္တြင္၊ ေကာ္မရွင္နာမင္းၾကီး “ဂ်ိမ္းအက္စ္တာ၊ ဥကၠဌအျဖစ္ဦးေဆာင္ၿပီး၊ ဘေဂၤါနယ္မွ မြတ္ဆလင္ မ်ားႏွစ္စဥ္တိုး၀င္လာေနျခင္
းေၾကာင့္ ေဒသခံရခိုင္တိုင္းရင္းသားတို႕အတြက္ ေနာင္ကာလတြင္ အႏၱရယ္ႀကီး ျဖစ္လာႏိုင္/ မလာႏိုင္ကို “စုံစမ္းေရးေကာ္မရွင္” ဖြဲ႕ကာ စုံစမ္းခဲ့ၾကသည္။ ထိုေကာ္မရွင္က ယခုကဲ့သို႕ စစ္တေကာင္းမြတ္ဆလင္မ်ား ရခိုင္သို႕ အဆက္မျပတ္၀င္လာေနျခင္းကို မတားဆီးႏိုင္ခဲ့လွ်င္ ေနာင္အနာဂတ္တြင္ လူမ်ဳိးေရးအဓိကရုဏ္းမ်ား ျဖစ္ပြားမည္ ကိုစိုးရိမ္ရေၾကာင္း သက္ေသမ်ားအားလုံးက စစ္တေကာင္းမြတ္ဆလင္မ်ား ၀င္ေရာက္လာေနမႈကို တားဆီးသင့္ေၾကာင္း အႀကံျပဳခဲ့ၾကသည္။ 1939ခုႏွစ္က စုံစမ္းေရးေကာ္မရွင္၏ စိုးရိမ္ပူပန္ခဲ့မႈ၊ နမိတ္ဖတ္ခဲ့မႈမ်ားအတိုင္း 1942တြင္ ရခိုင္-ကုလား အဓိကရုဏ္းၾကီးျဖစ္ပြားလာခဲ့ေတာ့သည္။



ရခိုင္ျပည္နယ္တရားသူႀကီးအဖြ
ဲ႕ဥကၠဌ၊ ဦးထြန္းျမဦးကလည္း “ရခိုင္ျပည္နယ္ အတြင္း ႏိုင္ငံျခားသား ဘဂၤါလီလူမ်ဳိးမ်ား ခိုး၀င္လႊမ္းမိုးမႈ အႏၱရာယ္မွ တားဆီးကာကြယ္ေရး”ႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ တင္ျပခ်က္ စာတမ္း တစ္ေစာင္ ထုတ္ျပန္တင္ျပခဲ့ဖူးသည္။)

1956 တြင္ ရခိုင္လူထု၏ေထာက္ခံမႈကိုမရရ
ွိခဲ့သူ “ဦးႏု”သည္ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ေရြးေကာက္ပြဲအတြက္ ဘူးသီးေတာင္နယ္တြင္ မဲဆႏၵနယ္ တစ္နယ္ ပိုသတ္မွတ္ေပးၿပီး၊ မြတ္ဆလင္မ်ားအား “ဖဆပလ”သို႕သိမ္းသြင္းကာ အေရြးခံေစခဲ့ေၾကာင္း၊ ဘူးသီးေတာင္၊ ေမာင္ေတာမွ မြတ္ဆလင္အမတ္မ်ားကို အေရြးခံခြင့္ေပးခဲ့ၿပီး မဲအမ်ားအျပား ရရွိရန္အတြက္ စစ္တေကာင္းကုလားမ်ားကို ေခၚသြင္းက မဲေပးခြင့္ရေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေပးခဲ့သည္ဟု ဆရာဦးျမင့္သိန္း (ညႊန္ၾကားေရးမွဴး၊ သမိုင္းသုေတသနဦးစီးဌာန)၏ စာတမ္းတစ္ေစာင္တြင္၊ သမိုင္းသုေတသနဦးစီးဌာန၊ ေမာ္ကြန္းဌာနစု၏ ေတြ႕ဆုံ ေမးျမန္းခ်က္ OH/P/3056/2009 ႏွင့္ OH/P/0359/2009 ကိုညႊန္းဆိုကိုးကားခဲ့သည္။



ထိုစာတမ္းတြင္ပင္-

ဦးႏုသည္ “ဖား၀ပ္”ရြာကိုေရာက္ရွိလာေၾ
ကာင္း၊ မြတ္ဆလင္ေတြ ဖဆပလ ကို မဲေပးလွ်င္ မွတ္ပုံတင္ထုတ္ေပးမည္၊ ေနခြင့္ရမည္ဟု ေျပာသြားေၾကာင္း၊ ၄င္း၏အေတြ႕အၾကဳံကို ေျပာျပခဲ့သည္။ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕တြင္ ေနထိုင္ရသည့္ “ရတည”တြင္ ကိုယ္တိုင္ပါ၀င္ခဲ့သူတစ္ဦးကေျပာၾကားသည္မွာ ဦးႏုသည္ ဦးဗေဆြ၊ ဦးေက်ာ္ၿငိမ္းတို႕ႏွင့္မတူဘဲ မြတ္ဆလင္မ်ားထံမွ မဲရေရးအတြက္ႏႈတ္မွ အလြယ္တကူ ကတိေပးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့ေၾကာင္း၊ “ရတည”ကိုလည္း ၄င္း၏ပါတီကို ေထာက္ခံပါက၊ ရခိုင္ျပည္နယ္ကိုေပးမည္ဟု “ရတည”အမတ္မ်ားကို ၄င္း၏အိမ္သို႕ေခၚကာ ေျပာဆိုခဲ့ေၾကာင္း ေျပာၾကားခဲ့သည္။

ဖဆပလ မဲအႏိုင္ရေရးအတြက္ ထိုအခ်ိန္က ျပည္ထဲေရး၀န္ႀကီး၊ဦးဧေမာင္
(ခ)အဒူလာဒစ္၏ ေထာက္ခံမႈျဖင့္ ဘဂၤါလီမ်ားကို ေခၚသြင္းလာသည္။ ဘူးသီးေတာင္တြင္ “အဘူခိုင္”ဆိုသူက ဖဆပလ ဥကၠဌ၊ လ၀က တို႕ႏွင့္ေပါင္းကာ အိမ္ေထာင္စုစာရင္းမ်ားျပဳလုပ္ၿပီးမွ တစ္ဘက္ႏိုင္ငံမွ ဘဂၤါလီ မ်ားကို ေခၚသြင္းလာရာ ရြာေပါင္းေလးဆယ္ေက်ာ္သည္ တမဟုတ္ခ်င္း ေရာက္ရွိလာသည္။ ျပင္ပမွ လူေပါင္း မ်ားစြာကို ထိုကဲ့သို႕ ေခၚသြင္းလာျခင္းျဖင့္ ဆပလ အႏိုင္ရေရးေဆာင္ရြက္ျခင္းသည္ ဦးႏု၏လုပ္ေဆာင္ ခ်က္ျဖစ္သည္။ ထိုအမွားသည္ ေနာင္တြင္ ႏိုင္ငံကို မ်ားစြာအထိနာေစေသာ အမွားတစ္ခုပင္ျဖစ္သည္။

ဟုေဖၚျပထားခဲ့သည္။

ဤသို႕ျဖင့္ ကုလားဦးေရအဆမတန္မ်ားလာခဲ့သ
ည္။ ရခိုင္ေဒသခံမ်ား တျဖည္းျဖည္းေနရာေပ်ာက္လာ၊ နယ္က်ဳ႕ံလာရသည္။ ကိုယ့္ေရကိုယ့္ေျမမွ တျဖည္းျဖည္းဆုတ္ခြာေပးလာရသည္။ ၿမိဳ႕ေဟာင္း(ေျမာက္ဦး)ၿမိဳ႕နယ္ လႊတ္ေတာ္အမတ္ ဦးလွထြန္းျဖဴက စစ္မျဖစ္မီက ဘူးသီးေတာင္၊ ေမာင္ေတာေဒသတြင္ ရခိုင္ရြာေပါင္း(၂၀၀)မွ (၃၀၀) ၾကားရွိေၾကာင္း၊ ယခုအခါ(၁၀)ရြာေလာက္သာ က်န္ေတာ့ေၾကာင္း လႊတ္ေတာ္တြင္ တင္ျပခဲ့သည့္ျဖစ္ရပ္သည္ ထိုကာလ ၏ အေျခအေနကို ထင္ဟတ္ျပေနသည္။
( From Facebook )

No comments:

Post a Comment