ဘဂၤလီမ်ားႏွင့္ ျမန္မာလူ႔အဖြဲ႕အစည္း အပိုင္း(၁)
by Myat Thein Tun on Thursday, July 5, 2012 at 2:59am ·
ခုကၽြန္ေတာ္တို႔ ေဆြးေႏြးေနတဲ့ ဘဂၤလီ(ရိုဟင္ဂ်ာ)ကိစၥမွာ ကိုရဲရင့္သစၥာေျပာသြားသလိုပဲ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏွစ္ေယာက္စလံုး သေဘာတူညီမႈ မရႏိုင္ေသးတဲ့အခ်က္က ဒီဘဂၤလီေတြ ရခိုင္မွာ အေျခခ်ေနထိုင္ျခင္းဆိုတဲ့ အေၾကာင္းပါပဲ။ ဒီေနရာမွာ ကၽြန္ေတာ္အရင္ျပန္ၾကားခဲ့တဲ့ စာေတြထဲက ေရးသားခ်က္ေတြဟာ တင္ျပပံုအားနည္းလို႔ ကိုရဲရင့္သစၥာနားလည္မႈလြဲတာ ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ျပန္ၾကားခ်က္-၂ မွာ ကၽြန္ေတာ္ေရးခဲ့တဲ့ စာတစ္ေၾကာင္းကို ကိုရဲရင့္သစၥာ မ်က္စိလွ်မ္းသြားတယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ေရးခဲ့တာက-
ခုကၽြန္ေတာ္ေျပာသြားသမွ်အခ်က္ေတြဟာ ေျမာက္ဦးေခတ္မွာ ရခိုင္ျပည္မွာ အေျခခ်ခဲ့တဲ့ ဘဂၤလီ၊ အာရပ္၊ ပထန္၊ မဂိုနဲ႔ ေပၚတူဂီစတဲ့ ႏိုင္ငံျခားသားေတြအေၾကာင္း မဟုတ္ပါဘူး။ ကိုလိုနီေခတ္ေႏွာင္းပိုင္းမွာ ၀င္ေရာက္လာတဲ့ ဘဂၤလီေတြအေၾကာင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ေျမာက္ဦးေခတ္မွာအေျခခ်ေနထိုင္ခဲ့တဲ့ မူဆလင္ဦးေရဟာ ရခိုင္ဦးေရနဲ႔ယွဥ္ရင္ အရမ္းနည္းပါးပါလိမ့္မယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း သူတို႔ဟာ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္မႈကလြဲရင္ က်န္တဲ့လူေနမႈပံုစံ၊ စိတ္ေနသေဘာထား စရိုက္သဘာ၀ေတြဟာ ရခိုင္လူေနမႈစနစ္မွာ စိမ့္၀င္ေရာေႏွာသြားခဲ့ပါတယ္။
အဲဒီစာအရ ကၽြန္ေတာ္ဟာ ရခိုင္မွာ ဘဂၤလီလူမ်ိဳးေတြဟာ အရင္ကတည္းက လံုး၀အေျခခ်ေနထိုင္ခဲ့ျခင္း လံုး၀မရွိပါဘူးလို႔ ယတိျပတ္ျငင္းပယ္ေနတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ကၽြန္ေတာ္ေျပာခ်င္တာက အလံုးအရင္းေျပာင္းေရြ႕အေျခခ်မႈ ပံုစံကိုအဓိကထား ေျပာခ်င္တာပါ။ ကၽြန္ေတာ္ေလ့လာမိသေလာက္ကေတာ့ ဘဂၤလီေတြ အစုလိုက္အျပံဳလိုက္ ေျပာင္းေရြ႕အေျခခ်မႈဟာ အခ်ိန္ကာလအားျဖင့္ သံုးၾကိမ္ရွိပါတယ္။ ပထမတစ္ခုက ေျမာက္ဦးေခတ္မွာ စစ္သံုးပန္႔(သို႔) ကၽြန္အေရာင္းအ၀ယ္အေနနဲ႔ ေရာက္ရွိလာတာပါ။ ေနာက္တစ္ခုက ကိုလိုနီေခတ္မွာ ကူလီအေနနဲ႔ ၀င္ေရာက္လာတာျဖစ္ပါတယ္။ ေရွးေခတ္ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး အေနအထားအရ ဘဂၤလားကေန ရခိုင္ျပည္ထဲက အလံုးအရင္း ေျပာင္းေရြ႕အေျခခ်ဖို႔ဆိုတာ အဲဒီေခတ္ အုပ္ခ်ဳပ္သူဘုရင္ ဒါမွမဟုတ္ အာဏာပိုင္ရဲ့အစီအစဥ္နဲ႔ပဲ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္မယ္လို႔ သံုးသပ္မိပါတယ္။ အဲဒီလိုပဲ ကိုလိုနီေခတ္လယ္မွာလည္း ရခိုင္ေဒသမွာ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရးနဲ႔ ေျမလြတ္ေျမရိုင္း ေဖာ္ထုတ္စိုက္ပ်ိဳးေရး စီမံကိန္းေတြအတြက္ ျဗိတိသွ်အစိုးရ အစီအစဥ္နဲ႔ အလံုးအရင္းေျပာင္းေရြ႕လာခဲ့တယ္လို႔ သိရပါတယ္။ ေနာက္ဆံုးတစ္ၾကိမ္ကေတာ့ လြတ္လပ္ေရးမရခင္ ျဗိတိသွ်ေတြ ျမန္မာျပည္ကို အိႏိၵယကေန ျပန္လည္၀င္ေရာက္လာတဲ့ အခ်ိန္ပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအခ်ိန္ေတြမွာ ၀င္ေရာက္လာတဲ့ ဘဂၤလီေတြကို ခိုး၀င္လာတယ္လို႔ ေျပာလို႔မရေပမယ့္ ေျပာင္းေရြ႕အေျခခ်လာသူေတြ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ရိုဟင္ဂ်ာသမိုင္းဆရာေတြ ေျပာေနသလို ဒီေဒသရဲ့ ဌာေနမ်ိဳးႏြယ္စု မဟုတ္ဘူးဆိုတဲ့ အေၾကာင္းကို ေျပာခ်င္တာျဖစ္ပါတယ္။ ကိုရဲရင့္သစၥာရဲ့ ျပန္ၾကားခ်က္ထဲမွာလည္း ရခိုင္ျပည္နယ္က ဘဂၤလီေတြဟာ သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ ရိုဟင္ဂ်ာလို႔ နာမည္ေပးထားေၾကာင္း အမွန္အတိုင္း ေဖာ္ျပသြားတဲ့အတြက္ ေက်းဇူးတင္မိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏွစ္ေယာက္ နားလည္မႈကပ္လြဲေနတဲ့ အခ်က္က ကၽြန္ေတာ္က ခုႏိုင္ငံမဲ့ျဖစ္ေနတဲ့ ဘဂၤလီေတြဟာ ကိုလိုနီေခတ္ေႏွာင္းပိုင္းမွာ ေျပာင္းေရြ႕၀င္လာေရာက္လာသူေတြနဲ႔ ပါလီမန္ေခတ္မွာ ခိုး၀င္အေျခခ်လာသူလို႔ဆိုထားျပီး ကိုရဲရင့္သစၥာက ေရွးဘုရင္ေခတ္ကတည္းက အလံုးအရင္းနဲ႔ ေျပာင္းေရြ႕အေျခခ်လာသူေတြဟာ ရခိုင္ျပည္နယ္ထဲက ဘဂၤလီေတြထဲမွာ အမ်ားစုပါ၀င္ေနတယ္လို႔ သံုးသပ္ေျပာဆိုထားတဲ့ အခ်က္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲလိုမ်ိဳး တိုက္ရိုက္ေရးသားထားတာမ်ိဳး မေတြ႕ရေပမယ့္ ျခံဳငံုသံုးသပ္ၾကည့္တဲ့အခါ ဒီလိုပဲနားလည္မိပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ မွားေကာင္းမွားႏိုင္ပါတယ္။ ဒါကလည္း ကိုရဲရင့္သစၥာ ကိုးကားတင္ျပထားတဲ့ ေဒါက္တာ Suniti Bushan Qanungo ျပဳစုခဲ့တဲ့ A History of Chittagong Volume (1), စာမ်က္ႏွာ ၂၉၁ မွာ-
"ရခိုင္မွာ ရွိတဲ့ မြတ္စလင္ လူဦးေရ ကို အၾကမ္းျဖင္းအားျဖင့္ အုပ္စု ေလးခုခြဲျခားႏိုင္ပါတယ္။ အဲဒါေတြ က ေတာ့ ဘဂၤါလီ၊ အျခားအိႏၵိယအႏြယ္၊ အာဖရိက အာရွ အႏြယ္ နဲ႕ native ဌာေန မြတ္စလင္ တို႕ျဖစ္ၾကပါတယ္။ အဲဒီ မြတ္စလင္အုပ္စုေလးခု ထဲမွာ ဘဂၤါလီ မြတ္စလင္ေတြက အၾကီးဆုံးအုပ္စုျဖစ္ပါတယ္။ ဘဂၤလားေအာက္ဖက္ ကေနဝင္ေရာက္လာတဲ့ မြတ္စလင္ သံု႕ပန္းေတြဟာ ရခိုင္ဘုရင့္ႏိုင္ငံမွာ ဘဂၤါလီမြတ္စလင္ အေရအတြက္တိုးပြါးျခင္း ကို မ်ားစြာ အေထာက္အကူျဖစ္ေစခဲ့ပါတယ္။"
ဒီတင္ျပခ်က္အရ ဘဂၤလီေတြဟာ နဂိုကတည္းက ဒါမွမဟုတ္ ရခိုင့္ဘုရင့္ႏိုင္ငံအဆက္ဆက္မွာ ေျပာင္းေရြ႕အေျခခ်လာသူေတြျဖစ္ျပီး အဲဒီအေရအတြက္ဟာ စစ္သံုးပန္႔ေတြေၾကာင့္ ပိုမိုတိုးပြားလာခဲ့တယ္လို႔ ကိုရဲရင့္သစၥာ လက္ခံထားေၾကာင္း ျခံဳငံုသံုးသပ္ၾကည့္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္က ကိုရဲရင့္သစၥာေျပာထားတဲ့ Settlement ေတြမရွိပဲ ကိုလိုနီေခတ္မွသာ ဘဂၤလီေတြအလံုးအရင္းနဲ႔ ၀င္ေရာက္လာတယ္ဆိုတာ Logically အရပဲျဖစ္ျဖစ္ Historically အရပဲျဖစ္ျဖစ္ ဘယ္လိုမွ လက္ခံႏိုင္စရာ မရွိဘူးဆိုတဲ့ အခ်က္ဟာလည္း ဒီသံုးသပ္ခ်က္ကို ပိုျပီး ခိုင္မာေစပါတယ္။ အဲဒီကိုးကားခ်က္နဲ႔ ပတ္သက္ျပီး ေျမာက္ဦးေခတ္ ရခိုင္ျပည္ထဲကို ဘဂၤလီေတြ ဘယ္လိုပံုစံမ်ိဳးနဲ႔ ၀င္ေရာက္လာတယ္၊ အဲဒီဘဂၤလီေတြဟာ ခုခ်ိန္မွာ ဘယ္ေနရာမွာ ဘယ္လိုေနထိုင္ေနၾကတယ္ဆိုတဲ့ အေထာက္အထားတစ္ခု ေပးခ်င္ပါတယ္။
သမိုင္းပညာရွင္ ဦးခင္ေမာင္ေစာ-ဘာလင္ရဲ့ လန္ဒန္မွာဖတ္ၾကားခဲ့တဲ့ Religions Of Arakan ဆိုတဲ့စာတမ္းမွာ ေျမာက္ဦးေခတ္ မင္းဗာဘုရင္လက္ထက္ သကၠရာဇ္၁၅၃၃ခုႏွစ္မွာ စစ္တေကာင္းကို ျပန္လည္ သိမ္းပိုက္ရာကေန ဖမ္းဆီးမိတဲ့ ဘဂၤလီစစ္သံုးပန္႔ေတြကို သံတြဲျမိဳ႕ကို ဘုရားကၽြန္အျဖစ္ ေခၚယူလာတဲ့ အေၾကာင္း တင္ျပထားတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ အဲဒီအေၾကာင္းအရာနဲ႔ ပတ္သက္ျပီး စာတမ္းေရးသားသူက Tydd,W.D,Burma Gazetteer,Sandoway District, Vol.A,Rangoon,1962 ကို ကိုးကားထားပါတယ္။ အခု သံတြဲခရိုင္မွာ ထင္ရွားတဲ့ ဆံေတာ္၊အံေတာ္၊နံေတာ္ ေစတီေတာ္ေတြဟာ အဲဒီဘဂၤလီဘုရားကၽြန္ေတြရဲ့ လုပ္အားနဲ႔ တည္ေဆာက္ခဲ့တယ္လို႔ စာတမ္းမွာ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ဘုရားကၽြန္ဆိုကတည္းက သူတို႔ဟာ ရခိုင္ျပည္မွာ လြတ္လပ္စြာေနထိုင္ခြင့္ရရွိခဲ့တဲ့ တရား၀င္ႏိုင္ငံသား မဟုတ္တာ ေသခ်ာပါတယ္။ ၁၅၆၄ခုႏွစ္မွာျဖစ္ပြားတဲ့ သံတြဲျမိဳ႔စားရဲ့ ေျမာက္ဦးထီးနန္းကို ပုန္ကန္ထၾကြမႈမွာ အဲဒီဘုရားကၽြန္ ဘဂၤလီေတြဟာ ပုန္ကန္သူဖက္က ပါ၀င္ခဲ့တဲ့အတြက္ အဲဒီအေရးအခင္း အေရးနိမ့္သြားတဲ့အခါ မင္းျပစ္မင္းဒဏ္ကို ေၾကာက္ရြံ႕ျပီး ဘုရားကၽြန္ေလးေထာင္ေလာက္ဟာ အထက္ျမန္မာျပည္ အင္း၀ဘုရင္ဆီကို ထြက္ေျပးခိုလႈံခဲ့ၾကပါတယ္။ အဲဒီဘဂၤလီေတြကို အင္း၀ဘုရင္က ေကာင္းမြန္စြာလက္ခံျပီးေတာ့ သူတို႔ကို ဘုရားကၽြန္အျဖစ္မွ ကင္းလြတ္ေၾကာင္း ေၾကျငာျပီး ေျမဒူးဆိုတဲ့အရပ္မွာ ေနရာခ်ထားေပးခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီမူဆလင္ေတြကို ေျမဒူးမူဆလင္လို႔ ေခၚၾကပါတယ္။ အဲဒီအခ်က္ကိုၾကည့္ျပီး လက္ရွိျမန္မာႏိုင္ငံ အထက္ပိုင္းမွာ ဘိုးစဥ္ေဘာင္ဆက္ အေျခခ်ေနထိုင္ေနၾကတဲ့ မူဆလင္ေတြဟာ ေျမဒူးမူဆလင္ေတြ ျဖစ္မယ္ထင္ပါတယ္။ အဲဒီေျမဒူးမူဆလင္ေတြဟာ ျမန္မာဘုရင္အဆက္ဆက္ဆီမွာ သစၥာရွိစြာ အမႈထမ္းခဲ့တယ္လို႔ အဲဒီစာတမ္းမွာ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ အဲဒီေျမဒူးမူဆလင္ေတြဟာ ျမန္မာျပည္အထက္ပိုင္းမွာ ႏွစ္ေပါင္း၁၅၀ေလာက္ အေျခခ်ခဲ့ျပီး အခ်ိဳ႔ဟာ ဘိုးေတာ္ေမာင္၀ိုင္းရဲ့ ရခိုင္က်ဴးေက်ာ္စစ္ပြဲကာလမွာ သံတြဲစစ္မ်က္ႏွာကေန ၀င္ေရာက္တိုက္ခိုက္ခဲ့ျပီးေတာ့ ရခိုင္ျပည္ကို သိမ္းပိုက္ျပီးတဲ့အခ်ိန္မွာ ဗမာျပည္မကိုမျပန္ေတာ့ပဲ သံတြဲမွာပဲ ျပန္လည္အေျခခ်ေနထိုင္ခဲ့ၾကပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ ခုသံတြဲမွာရွိတဲ့ ျမန္မာႏိုင္ငံသား ေျမဒူးမူဆလင္ေတြဟာ ခုရိုဟင္ဂ်ာဆိုတဲ့ ဘဂၤလီေတြလို ဘဂၤလီစကား၊ရခိုင္စကားမေျပာပဲ အညာသံဗမာစကားကို ေျပာၾကတယ္လို႔ စာတမ္းမွာဆိုထားပါတယ္။ ဒီဘဂၤလီအႏြယ္ ေျမဒူးမူဆလင္ေတြဟာ ျမန္မာလူေနမႈစရိုက္မွာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေရာေႏွာစိမ့္၀င္လာခဲ့တဲ့အတြက္ ဘာသာကိုးကြယ္ ယံုၾကည္မႈကလြဲရင္ ျမန္မာစကားကိုပဲ ေျပာဆိုျပီး က်န္တဲ့လူေနမႈစရိုက္ေတြ အကုန္လံုးနီးပါးဟာ ျမန္မာေတြနဲ႔ ထပ္တူညီၾကပါတယ္။ ကမန္မူဆလင္ေတြလိုပဲ သူတို႔ဟာ သူတို႔ေနထိုင္ရာ ေဒသတြင္းက ျမန္မာဗုဒၶဘာသာေတြနဲ႔ ပဋိပကၡတစ္စံုတရာ မျဖစ္ပဲ၁၉၃၈ခုႏွစ္ ကုလား-ဗမာအဓိကရုဏ္းမတိုင္ခင္ထိ ျငိမ္းခ်မ္းစြာအတူေနထိုင္ခဲ့ၾကတယ္လို႔ စာတမ္းမွာ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ခါ ကိုရဲရင့္သစၥာေျပာတဲ့ settlement ေတြဆိုတာ ဘယ္လိုမ်ိဳးလဲဆိုတာ ထင္ရွားသြားျပီလို႔ ယူဆပါတယ္။ ယခင္ကအေျခခ်ေနထိုင္မႈ လံုး၀မရွိဘူးလို႔ ကၽြန္ေတာ္မျငင္းခဲ့သလို အဲဒီအေျခခ်ေနထိုင္သူေတြနဲ႔ ကိုလိုနီေခတ္မွာ အလံုးအရင္း၀င္ေရာက္လာတဲ့ ဘဂၤလီေတြ ဘယ္လိုကြာျခားသလဲဆိုတာ ေျမဒူးမူဆလင္သမိုင္းက သက္ေသျပေနပါတယ္။
ကိုရဲရင့္သစၥာရဲ့ ျပန္ၾကားခ်က္ေတြထဲမွာ ကၽြန္ေတာ္ရဲ့ျပန္ၾကားခ်က္ထဲက အေၾကာင္းအရာတစ္ခုကို Logical evidence အေနနဲ႔ ခုလိုေျပာထားတာ ေတြ႕ပါတယ္။
“လက္နက္ကိုင္ထားတဲ့ ဘဂၤါလီေတြက လက္နက္မဲ့ ရခိုင္လူမ်ိဳးေတြကို အဲဒီလို သာမ်ိဳးတုန္းသတ္ျဖတ္ခဲ့မယ္ဆိုရင္ ရခိုင္လူမ်ိဳးေတြ မ်ိဳးတုန္းသြားႏိုင္ေၾကာင္း။”
ဒီေနရာမွာ ကိုရဲရင့္သစၥာ မ်က္စိအနည္းငယ္ လွ်မ္းသြားတယ္ထင္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ေျပာခဲ့တာက “ဘာသာေရးေခါင္းစဥ္တပ္ျပီး လူမ်ိဳးတုန္းသတ္ျဖတ္ဖို႔ ၾကိဳးစားခဲ့တယ္” ကၽြန္ေတာ္ေျပာခဲ့တာ ၾကိဳးစားခဲ့တယ္ ပါ။ သတ္ျဖတ္ခဲ့တယ္ မဟုတ္ပါဘူး။ ေတာ္ေတာ္ကြာျခားပါတယ္။ အျပန္အလွန္တိုက္ခိုက္မႈေတြ ျဖစ္ပြားတဲ့အခါ ရြာလံုးကၽြတ္မီးရိႈ႕တာေတြ ျဖစ္ပြားခဲ့မွာ အေသအခ်ာပါပဲ။ အဲဒီေတာ့ ရြာမွာရွိတဲ့ ဘုရားေက်ာင္းကန္၊ ေစတီပုထိုးေတြနဲ႔ ဗလီ၀တ္ေက်ာင္းေတြဟာ ဖ်က္ဆီးခံရမွာ အေသအခ်ာပါပဲ။ ဒီျဖစ္ရပ္ေတြကို ရခိုင္ေတြက လူမ်ိဳးေရးအဓိကရုဏ္းအျဖစ္ သတ္မွတ္ျပီး ဘဂၤလီေတြက ဘာသာေရးအဓိကရုဏ္းအျဖစ္ ေခါင္းစဥ္တပ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ဘယ္ဗုဒၶဘာသာမွ သတ္ျဖတ္ေနတဲ့အခ်ိန္မွာ သံဗုေဒၶကို ရြတ္ဆိုမွာမဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ဘဂၤလီေတြကေတာ့ ဖမ္းမိလာတဲ့ ရခိုင္ေတြကို လည္လွီးသတ္ျဖတ္မယ့္အခ်ိန္မွာ ဘုရားစာေတြကို ရြတ္ဆိုၾကတယ္လို႔ မွတ္သားဖူးပါတယ္။ ဒါေတြဟာ ပါးစပ္ရာဇ၀င္ေတြ သတ္မွတ္လို႔ရေပမယ့္ အဓိကရုဏ္းေနာက္ဆက္တြဲ ရလာဒ္ေတြကို ၾကည့္တဲ့အခါ ရခိုင္ျပည္နယ္ေျမာက္ပိုင္းက ရခိုင္ေတြဟာ ဘဂၤလီေတြရဲ့ စီးနင္းသတ္ျဖတ္မႈေၾကာင့္ ကစဥ္႔ကလ်ား ထြက္ေျပးခဲ့ၾကရျပီး အဲေဒသက ရခိုင္ရြာေတြဟာ ဘဂၤလီရြာေတြျဖစ္လာတာကို ၾကည့္ရင္သိႏိုင္ပါတယ္။ အဲဒီျဖစ္ရပ္နဲ႔ ပတ္သက္ျပီး ကိုလိုနီေခတ္ ၁၉၂၁ခုႏွစ္ကေန မဆလေခတ္ ၁၉၈၆ခုႏွစ္အတြင္း ေမာင္ေတာျမိဳ႕နယ္တြင္းက ဘဂၤလီနဲ႔ ရခိုင္ လူဦးေရ စစ္တမ္းကို ျပန္ၾကည့္ရေအာင္ပါ။
Table of population in Maungdaw
Year | Rakhaing | Bengali | Total | Remark
1921 | 34,700 | 68,035 | 65,724 |
1931 | 41,484 | 104,408 | 136,087 | Burma gazetteer
1956 | 5,808 | 124,452 | 165,936 |
1973 | 11,908 | 187,792 | 198,600 | (Akyab District of ACB)
1976 | 13,376 | 211,394 | 223,302 |
1981 | 13,326 | 212,070 | 222,549 |
1986 | 19,139 | 249,571 | 263,899 |
Total |264,507 | 283,649
၁၉၄၂ ကုလား-ရခိုင္ အဓိကရုဏ္းနဲ႔ ၁၉၄၉ခုႏွစ္မွာ ျဖစ္ပြားခဲ့တဲ့ မူဂ်ာဟစ္ဆူပူအံုၾကြမႈေၾကာင့္ ေမာင္ေတာမွာ ရခိုင္လူမ်ိဳးေတြ သတ္ျဖတ္ခံရျပီး ကစဥ္႔ကလ်ား ထြက္ေျပးခဲ့ရတာ ဟုတ္မဟုတ္ကို ၁၉၅၆ခုႏွစ္စစ္တမ္းမွာ ေဖာ္ျပထားတဲ့ ဘဂၤလီဦးေရ တစ္သိန္းႏွစ္ေသာင္းေက်ာ္နဲ႔ ရခိုင္ဦးေရ ငါးေထာင္ေက်ာ္ကို ႏိႈင္းယွဥ္ၾကည့္ရင္ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း သိႏိုင္ပါတယ္။ ဒီကိစၥနဲ႔ဆက္စပ္ျပီး ကိုရဲရင့္သစၥာ ေကာက္ခ်က္ဆြဲသြားတစ္ခုကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ကိုရဲရင့္သစၥာေျပာသြားတာက-
“ကြၽန္ေတာ္ မီးေမာင္းထိုးျပ ခ်င္တဲ့ေနာက္ တစ္ခ်က္ကေတာ့....တစ္ကယ္လို႕သာ ဘဂၤါလီေတြ က ရခိုင္လူမ်ိဳးေတြ ကို ဘာသာေရးေခါင္းစဥ္ တပ္ျပီး သတ္ျဖတ္ႏွိပ္စက္ျခင္း ျပဳခဲ့မယ္ ဆိုရင္ ရခိုင္ေတြ အေနနဲ႕လည္း လက္တုန္႕ျပန္တဲ့ အေနနဲ႕ အစၥလာမ္ ဘာသာဝင္တိုင္းကိုရန္ျပဳမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ရခိုင္ေတြနဲ႕ အစၥလာမ္ဘာသာဝင္ ကမန္ေတြၾကား communal riot မျဖစ္ခဲ့ဘူးလို႕ ကိုျမတ္သိန္းထြန္း ဆိုထားသလိုကြၽန္ေတာ္လည္း အဲဒီလို လက္ခံပါတယ္။ ဒီအခ်က္ကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ ဘဂၤါလီေတြ ဟာ ရခိုင္လူမ်ိဳးေတြကို ဘာသာေရးေခါင္းစဥ္တပ္ျပီး မ်ိဳးတုန္းေအာင္တိုက္ခိုက္ခဲ့တာလုံးဝ မဟုတ္ေၾကာင္းပိုျပီး ထင္ရွားသြားပါေတာ့တယ္။”
ကၽြန္ေတာ္အထက္မွာ ေျပာခဲ့ပါတယ္။ ဒီျပႆနာကို ရခိုင္ေတြက လူမ်ိဳးေရးျပႆနာလို႔ ခံယူျပီး ဘဂၤလီေတြက ဘာသာေရးျပႆနာလို႔ ေခါင္းစဥ္တပ္ၾကတယ္လို႔ ေျပာခဲ့ပါတယ္။ လူမ်ိဳးေရးျပႆနာလို႔ ျမင္ထားတယ္ ဆိုကတည္းက ရခိုင္ေတြဟာ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္တိုင္းကို မုန္းတီးနာက်ည္း သတ္ျဖတ္စရာ အေၾကာင္းမရွိဘူးလို႔ သံုးသပ္လို႔ရပါတယ္။ ဒီစကားကို ထပ္ရွင္းပါမယ္။ ကမန္အမ်ားစုဟာ ဘဂၤလီေတြနဲ႔ ရုပ္ရည္အနည္းငယ္ ကြဲျပားပါတယ္။ ရခိုင္ေတြလိုပဲ ကမန္ေတြဟာ ဘဂၤလီနဲ႔ ေရာေရာေႏွာေႏွာ မရွိပါဘူး။ ေနာက္ျပီး လူနည္းစုျဖစ္တဲ့အတြက္ သူတို႔ေနတဲ့ေဒသမွာ သူတို႔ဟာ ဘာလူမ်ိဳးဆိုတာကို အနီးအနားက ရခိုင္တိုင္း သိၾကသလို သူတို႔ရဲ့စိတ္ေနသေဘာထားနဲ႔ စရိုက္ကိုလည္း ရခိုင္ေတြ ေကာင္းေကာင္း သိထားပါတယ္။ တစ္ခါမွျပႆနာမရွိဖူးတဲ့ ဒီလူမ်ိဳးကို အစၥလာမ္ဘာသာ ကိုးကြယ္တယ္ဆိုျပီး ဘဂၤလီေတြနဲ႔ တန္းတူ ရခိုင္ေတြ ဘယ္တုန္းကမွ သေဘာမထားခဲ့ပါဘူး။ ဘဂၤလီေတြရဲ့ စရိုက္က ကမန္ေတြနဲ႔မတူပါဘူး။ သူတို႔ရဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္က ရခိုင္ေျမာက္ပိုင္းကို Islamist State ျဖစ္ေအာင္ ဖန္တီးဖို႔ပါ။ အဲဒီလိုလုပ္ႏိုင္ဖို႔ နည္းမ်ိဳးစံုနဲ႔ၾကိဳးစားခဲ့ၾကပါတယ္။ အဲဒီလိုၾကိဳးစားမႈေတြေၾကာင့္ ေဒသခံရခိုင္ေတြနဲ႔ မေက်မလည္ျဖစ္ရာကေန ဒီရခိုင္ေတြမရွိမွသာ ဒီေဒသကိုလႊမ္းမိုးႏိုင္မယ္ဆိုတဲ့ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္နဲ႔ သူတို႔ရဲ့လူအင္အားကို အသံုးျပဳျပီး ရခိုင္ေတြကို တိုက္ခိုက္ေမာင္းထုတ္ခဲ့တာပါ။ အဲဒီလုပ္ရပ္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အေထာက္အထားေတြကို ျမန္မာႏိုင္ငံ သမိုင္းသုေတသနဌာန ေမာ္ကြန္းဌာနစုမွာသိမ္းဆည္းထားပါတယ္။ လက္လွမ္းမွီရင္ သြားေရာက္ေလ့လာႏိုင္ပါတယ္။ ခြဲထြက္ေရးအတြက္ လူသိရွင္ၾကား ၾကိဳးစားခဲ့တဲ့ အခ်က္ေတြကကေတာ့ မိုေရွေရဂါရ္အပါအ၀င္ သမိုင္းသုေတသီ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားရဲ့ စာအုပ္ေတြမွာ ေဖာ္ျပျပီးသား ျဖစ္ပါတယ္။ ဘဂၤလီေတြရဲ့ ဘာသာေရးအစြန္းေရာက္ လုပ္ရပ္ေတြကို သမိုင္းသုေတသီ မိုေရွေရဂါရ္ရဲ့ Between Integration and Secession;The Muslim communities of Southen Philippines,Southen Thailand and Western Burma/Myanmar စာအုပ္ အခန္း၅ Mojahideen Rebellion မွာ-
Muslim Religious leaders began preaching “Jihad” against Arakan “Infidels”. Indeed,initially,guerilla activities were directed more at “ethnic” targets(against the Buddhist Arakanese)than against the Government. လို႔အတိအလင္း ေရးသားေဖာ္ျပထားပါတယ္။
မူဂ်ာဟစ္မ်ားေတာင္းဆိုခဲ့သည့္ ေမယုေဒသ
အဲဒီအခ်က္အလက္ေတြကို ရွာမေတြ႕ခင္ ၾကားဖူးနား၀ရွိတာေလးနဲ႔ ပထမဆံုးအၾကိမ္ ကိုရဲရင့္သစၥာကို ေမးျမန္းတုန္းက ရခိုင္က ဘဂၤလီဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္ေတြဟာ သူတို႔ေနာက္လိုက္ေတြကို ကိုရမ္ရ္ကို ဘယ္လိုပံုစံမ်ိဳးနဲ႔ သြန္သင္ဆံုးမေနသလဲလို႔ ေမးခဲ့ဖူးပါတယ္။
ဒီလႈပ္ရွားမႈနဲ႔ပတ္သက္ျပီး တိုင္းျပည္တစ္ျပည္မွာ ျဖစ္ေလ့ျဖစ္ထရွိတဲ့ သူပုန္ထမႈ၊ သာမန္ေတာ္လွန္ေရးလႈပ္ရွားမႈ တစ္ခုအျဖစ္ ရခိုင္ခြဲထြက္ေရးသမားေတြရဲ့ ေတာ္လွန္ေရးလႈပ္ရွားမႈနဲ႔ ႏိႈင္းယွဥ္ျပီး ကိုရဲရင့္သစၥာ ဥပမာေပးသြားတာ ေတြ႔ပါတယ္။ ေနာက္ျပီး ဒီအံုၾကြမႈဟာ ရခိုင္ေတြရဲ့ ဘာသာေရးမုန္းတီးမႈေၾကာင့္ ျဖစ္ရတာလို႔ ေျပာသြားတာ ေတြ႔ပါတယ္။ ေနာက္ဆက္တြဲအေနနဲ႔ ျပည္ေထာင္စုထဲက အစိတ္အပိုင္းတစ္ခု ပဲ့ပါသြားမွာကို မလိုလားဘူးလို႔ ကိုရဲရင့္သစၥာရဲ့ တိုင္းျပည္ခ်စ္စိတ္ကို ေဖာ္ျပသြားတာကို ကၽြန္ေတာ္ေလးစားစြာ အသိအမွတ္ျပဳပါတယ္။ ဒီမူဂ်ာဟစ္ဆူပူအံုၾကြမႈနဲ႔ ပတ္သက္ျပီး ကိုရဲရင့္သစၥာရဲ့ အျမင္ကို ကၽြန္ေတာ္သေဘာမတူပါဘူး။ ရခိုင္ေတြဟာ ဒီျပႆနာေတြကို ဘာသာေရးျပႆနာအျဖစ္ မျမင္ပဲ လူမ်ိဳးေရးျပႆနာအျဖစ္ ရႈျမင္ထားေၾကာင္း အထက္မွာ ကၽြန္ေတာ္ေျပာျပီးပါျပီ။ ေနာက္တစ္ခ်က္က ကၽြန္ေတာ့္အျမင္ေျပာရရင္ ရခိုင္ေတြရဲ့ေတာ္လွန္ေရးဟာ ဘဂၤလီေတြရဲ့ေတာ္လွန္ေရးနဲ႔ ေနရာေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ကြာျခားပါတယ္။ ရခိုင္ေတြရဲ့ ေတာ္လွန္ေရးဟာ အုပ္ခ်ဳပ္သူအစိုးရကို ေတာ္လွန္တာျဖစ္ပါတယ္။ ရခိုင္ေဒသမွာ အေျခခ်ေနထိုင္ေနၾကတဲ့ ဗမာေတြကို သုတ္သင္ဖို႔ လံုး၀မဟုတ္ပါဘူး။ အေသးစိတ္အခ်က္ေတြ ရွည္ရွည္ေ၀းေ၀းမေျပာခ်င္လို႔ ဥပမာေလးတစ္ခုေပးပါရေစ။ မိသားစုတစ္ခုမွာ မိဘမေကာင္းလို႔ သားသမီးက ကလန္ကဆန္လုပ္တာနဲ႔ လာေရာက္မွီခိုကပ္ရပ္ေနတဲ့ အလုပ္သမား(သို႔)မွီခိုသူက ကလန္ကဆန္လုပ္တာ ပံုစံခ်င္းမတူပါဘူး။ ေသြးသားခ်င္းျဖစ္တဲ့ ျပႆနာနဲ႔ တစိမ္းတရံစာနဲ႔ ျဖစ္တဲ့ျပႆနာ အေတာ့္ကို ကြာျခားပါတယ္။ ဒီလိုေျပာလို႔ ကၽြန္ေတာ္ဟာခြဲထြက္ေရးသမားေတြကို ေထာက္ခံေနတဲ့လူလို႔ မထင္ေစခ်င္ပါဘူး။ ကၽြန္ေတာ္ဟာ ႏိုင္ငံေရး၊ေတာ္လွန္ေရး အသိုင္းအ၀ိုင္းရဲ့ အျပင္ဖက္က ျပည္ေထာင္စုနဲ႔ ကိုယ့္လူမ်ိဳးကို တန္းတူခ်စ္ျမတ္ႏိုးတဲ့ သာမန္ျပည္သူ တစ္ေယာက္သာျဖစ္ပါတယ္။
အထက္မွာေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ ဘဂၤလီေတြက Religion of Peace လို႔ သတ္မွတ္ခံထားရတဲ့ အစၥလာမ္ဘာသာကို ခုတံုးလုပ္ျပီး မေလ်ာ္ကန္တဲ့လုပ္ရပ္ေတြ က်ဴးလြန္ခဲ့တဲ့အတြက္ တခ်ိန္က လူမ်ိဳးေရးျပႆနာ သက္သက္ရႈျမင္ခဲ့ၾကတဲ့ ရခိုင္လူမ်ိဳးေတြတင္မကပဲ မူဆလင္မဟုတ္တဲ့ ျမန္မာႏိုင္ငံသားေတြၾကားမွာ အစၥလာမ္ဘာသာကို မုန္းတီးမႈအျမစ္တြယ္လာရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအေၾကာင္းကို ကၽြန္ေတာ္ရဲ့ ျပန္ၾကားခ်က္-၁မွာ အၾကမ္းဖ်ဥ္းေရးသားခဲ့ပါတယ္။ ကိုရဲရင့္သစၥာေထာက္ျပသြားတဲ့ ခုျဖစ္ေနတဲ့ အင္တာနက္ေပၚမွာ ဘာသာေရးကို မိုက္ရိုင္းစြာဆဲဆိုမႈေတြ၊ အမ်ိဳးေပ်ာက္မွာ စိုးေၾကာက္စရာလိုမ်ိဳး အမုန္းတရားေတြ ျပည့္ႏွက္တဲ့စာအုပ္ေတြဟာ တခ်ိန္က လူမ်ိဳးေရးျပႆနာအျဖစ္ ရႈျမင္ရာကေန ဘဂၤလီေတြရဲ့ ဘာသာေရးခုတံုးလုပ္မႈ အေၾကာင္းတရားေတြေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာရတဲ့ အက်ိဳးဆက္ေတြပါပဲ။ ဒီစာအုပ္မွာ ေဖာ္ျပထားတဲ့ အျဖစ္အပ်က္ေတြနဲ႔ ခပ္ဆင္ဆင္တူတဲ့ ျဖစ္ရပ္မ်ိဳး ရခိုင္ကဘဂၤလီေတြ က်ဴးလြန္ခဲ့တာကို ကိုယ္တိုင္ကိုယ္က် ႏွစ္ခါတိတိ ၾကံဳေတြ႕ဖူးပါတယ္။ အဲဒီအက်ိဳးဆက္ေတြဟာ ကိုရဲရင့္သစၥာတို႔လို တိုင္းျပည္အေပၚ သစၥာေစာင့္သိျပီး တရားအဆံုးအမကို မွန္ကန္စြာ လိုက္နာေစာင့္ထိန္းေနတဲ့ ျမန္မာမူလဆင္ေတြကို တိုက္ရိုက္လာထိခိုက္ေစပါတယ္။ အထက္မွာေဖာ္ျပသြားတဲ့ အကိုးအကားေျဖရွင္းခ်က္ေတြဟာ ပထမဆံုးျပန္ၾကားခ်က္ထဲက ကၽြန္ေတာ့္ရဲ့ အကိုးအကားမပါတဲ့ သံုးသပ္ခ်က္ေတြကို ကိုရဲရင့္သစၥာက ပါးစပ္ရာဇ၀င္အျဖစ္ သံုးသပ္သြားတဲ့အတြက္ ကၽြန္ေတာ္ လက္လွမ္းမွီသေလာက္ ရွာၾကံတင္ျပေပးလိုက္တာပါ။
ျမတ္သိန္းထြန္း(၄.၇.၂၀၁၂)
No comments:
Post a Comment