Thursday, June 28, 2012

ကိုရဲရင့္သစၥာသို႔ ျပန္ၾကားခ်က္ အပိုင္း(၂)


by Myat Thein Tun on Wednesday, June 27, 2012 at 9:12pm 
 
                    ကိုရဲရင့္သစၥာရဲ့ ဒုတိယေျမာက္ ျပန္ၾကားခ်က္ကို ဖတ္ရႈျပီးတဲ့အခါ အစ္ကို႔ရဲ့ တင္ျပခ်က္ေတြကို ေတာ္ေတာ္ ႏွစ္ျခိဳက္မိပါတယ္။ ကိုရဲရင့္သစၥာဟာ ျမန္မာမူဆလင္ေတြထဲမွာ နာမည္ေက်ာ္ၾကားျပီး ၾသဇာရွိတဲ့ စာေရးသူတစ္ေယာက္ ျဖစ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏွစ္ေယာက္ရဲ့ အျပဳသေဘာ ေဆြးေႏြးမႈေတြကေန ျမန္မာမူဆလင္ေတြရဲ့ တျခားတိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးေတြၾကားမွာ အျပဳသေဘာဆက္ဆံေရးေတြ ပိုမိုတိုးတက္ လာလိမ့္မယ္လို႔ ရိုးသားစြာ ေမွ်ာ္လင့္မိပါတယ္။ အစ္ကို႔ရဲ့ ပထမျပန္ၾကားခ်က္ထဲက တခ်ိဳ႔အခ်က္ေတြကို ကၽြန္ေတာ္နားလည္မႈလြဲသြားတာကို ေထာက္ျပေပးတဲ့ အတြက္လည္း ေက်းဇူးတင္မိပါတယ္။
                   ကိုရဲရင့္သစၥာရဲ့ ဒုတိယေျမာက္ျပန္ၾကားခ်က္ဟာ ပထမျပန္ၾကားခ်က္ထက္စာရင္ ပိုျပီးျပည့္စံုတဲ့ အခ်က္အလက္ေတြ၊ အကိုးအကားေတြ ပါလာတဲ့အတြက္ စာဖတ္သူတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ပိုျပီး အားရေက်နပ္မိပါတယ္။ အစ္ကို႔ရဲ့ျပန္ၾကားခ်က္ထဲမွာ ကၽြန္ေတာ္အေနနဲ႔ အျမင္တူတာရွိသလို သေဘာမတူတာေတြလည္း ရွိေနတဲ့အတြက္ ဒီစာကိုေရးလိုက္တာပါ။
                   ကိုရဲရင့္သစၥာ မွီျငမ္းကိုးကားသြားတဲ့ ဂ်ဴးသမိုင္းသုေတသီ မိုေရွေရဂါရ္တင္ျပတဲ့ ဒုတိယကမၻာစစ္မတိုင္ခင္ထိ ရခိုင္ေတြနဲ႔ ဘဂၤလီေတြၾကားမွာ ပဋိပကၡလံုး၀မရွိခဲ့ဘူးဆိုတာကို ကၽြန္ေတာ္ရဲ့လက္ရွိ ဗဟုသုတအရ  ထပ္တူက်တဲ့အတြက္ ခၽြင္းခ်က္မရွိ သေဘာတူပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ရခိုင္လူမ်ိဳး ဆိုးသြမ္းေသာင္းက်န္းသူေတြက ဘဂၤလီေတြကိုစတင္တိုက္ခိုက္ခဲ့လို႔ ဆိုတဲ့အခ်က္ကိုေတာ့ လက္ခံဖို႔ခက္ခဲပါတယ္။ အဲဒီအခ်က္နဲ႔ဆက္စပ္ျပီး ေဒါက္တာေအးခ်မ္းနဲ႔ကၽြန္ေတာ့္ရဲ့ ေရးသားေျပာဆိုခ်က္ဟာ ပုဂၢလိကခံစားမႈနဲ႔ ပါးစပ္ရာဇ၀င္ကိုအေျခခံထားတယ္လို႔ ကိုရဲရင့္သစၥာေရးထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ရခိုင္ေတြက စတင္တိုက္ခိုက္ပါတယ္လို႔ အခိုင္အမာဆိုထားတဲ့ မိုေရွေရဂါရ္ရဲ့ သုေတသနမွတ္တမ္းဟာ ဘယ္လိုခိုင္မာတဲ့ သက္ေသသာဓကေတြကို အေျခခံထားသလဲဆိုတာ ေမးစရာရွိလာပါျပီ။ ျဗီတိသွ်အေျပး-ဂ်ပန္အ၀င္မွာ ျဖစ္ပြားခဲ့တဲ့ လူမ်ိဳးခ်င္းတိုက္ခိုက္မႈမွာ အဲဒီေခတ္မွာ အစိုးရပိုင္းက မွတ္တမ္းတင္ထားတဲ့ ခိုင္မာတဲ့ မႈခင္းမွတ္တမ္းမွတ္ရာေတြကို မိုေရွေရဂါရ္ မွီျငမ္းကိုးကားခြင့္ ရခဲ့ပါသလား။ ကၽြန္ေတာ့္အျမင္ေျပာရရင္ အဲဒီသမိုင္းသုေတသီဟာလည္း နီးစပ္ရာပါးစပ္သတင္းေတြကို စုစည္းျပီး အဲဒီစာတမ္းကိုျပဳစုခဲ့တာ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ အဲဒီေတာ့ ရခိုင္ကိုေမးရင္ ဘဂၤလီကစသတ္တာ၊ ဘဂၤလီကိုေမးရင္ ရခိုင္က စသတ္တာ စသျဖင့္ ဆန္႔က်င္ဖက္ အေျဖေတြထြက္လာပါလိမ့္မယ္။ အဲဒီအေနအထားဟာလည္း ခုျဖစ္ေနတဲ့ျပႆနာအတိုင္းပါပဲ။ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈမရွိတဲ့အတြက္ ျဖစ္လာတဲ့ျပႆနာပါ။
                 ေနာက္တစ္ခါ အေပၚက ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏွစ္ေယာက္ သေဘာတူခဲ့ၾကတဲ့ အခ်က္ကို ျပန္ေကာက္ၾကည့္ရေအာင္ပါ။ ဒုတိယကမၻာစစ္မတိုင္ခင္ထိ ဘဂၤလီနဲ႔ရခိုင္ေတြၾကားမွာ ပဋိပကၡမရွိခဲ့ဘူး ဆိုတဲ့အခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္မရွိခဲ့ရတာလဲ။ ဘဂၤလီဦးေရနည္းလို႔လား။ မဟုတ္ရင္ ကိုရဲရင့္သစၥာေျပာသလို ရခိုင္ဦးေရပဲ နည္းေနလို႔လား။  ဗဒံုမင္း(ဘိုးေတာ္ဘုရား)ရဲ့ က်ဴးေက်ာ္စစ္ေၾကာင့္ အဲဒီေနရာမွာ ရခိုင္ေတြ အမ်ားအျပားသတ္ျဖတ္ခံရလို႔ အဂၤလိပ္ပိုင္တဲ့ ဘဂၤလားနယ္ထဲကို ၀င္ေျပးသြားတာေၾကာင့္ ရခိုင္ေျမာက္ပိုင္းမွာ ရခိုင္ေတြနည္းပါးသြားတယ္ဆိုတဲ့ ေဒါက္တာေအးခ်မ္း သူ႕စာအုပ္မွာ မွီျငမ္းထားတဲ့ Michael W. Charney ရဲ့ PhD က်မ္းကို  ကိုရဲရင့္သစၥာက ေဖာ္ျပသြားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ေနာက္ျပီးေတာ့ခါ မိုေရွေရဂါရ္ရဲ့ စာအုပ္ကို ကိုးကားျပီး ေတာင္ပိုင္းက သတ္ျဖတ္မႈေတြေၾကာင့္ မူဆလင္ေတြဟာ ေျမာက္ပိုင္းမွာ သြားေရာက္စုေ၀းခဲ့တယ္လို႔ ေျပာသြားတဲ့အတြက္ ရခိုင္ျပည္နယ္ေတာင္ပိုင္းက ဌာေနတိုင္းရင္းသား မူဆလင္ကမန္ေတြဟာ ေျမာက္ပိုင္းမွာ သြားေရာက္စုေ၀းၾကတယ္လို႔ ယူဆရမလိုျဖစ္ေနပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ခုလက္ရွိအခ်ိန္မွာ ရခိုင္ျပည္နယ္ ေတာင္ပိုင္းနဲ႔ေျမာက္ပိုင္းမွာ ဘယ္အပိုင္းက ကမန္ဦးေရပိုမ်ားပါသလဲ။ ေတာင္ပိုင္းရခိုင္ေတြရဲ့ သတ္ျဖတ္မႈေၾကာင့္  မူဆလင္ေတြေျမာက္ပိုင္းမွာ စုေ၀းရတယ္ဆိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္သိထားတဲ့ ကမန္နဲ႔ရခိုင္ၾကားမွာ ေျမာက္ဦးေခတ္ပုန္ကန္မႈ တစ္ခုကလြဲရင္ တျခားပဋိပကၡမရွိဘူးဆိုတဲ့ အခ်က္နဲ႔ ကြဲလြဲေနသလို ခုခ်ိန္ထိ ေတာင္ပိုင္းမွာ ကမန္ဦးေရအမ်ားအျပားရွိေနတဲ့ အခ်က္နဲ႔လည္း ကိုက္ညီမႈမရွိပါဘူး။ ဒီေနရာမွာ ကိုရဲရင့္သစၥာ ေဖာ္ျပထားတဲ့အခ်က္ေတြဟာ ဘဂၤလီနဲ႔ကမန္ကို ေရာျပီးေဖာ္ျပထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ကိုရဲရင့္သစၥာရည္ညႊန္းလိုတဲ့ ေတာင္ပိုင္းက ေျမာက္ပိုင္းကို တိမ္းေရွာင္လာတဲ့ မူဆလင္ေတြဟာ ရခိုင္ျပည္နယ္ထဲကို ကိုလိုနီေခတ္အတြင္း လယ္ကူလီလုပ္ဖို႔ ၀င္ေရာက္လာတဲ့ ဘဂၤလီေတြျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ ေျမာက္ပိုင္းေဒသ ၁၉၄၂ မတိုင္ခင္အေျခအေနကို ျပန္သြားၾကည့္ရေအာင္ပါ။
                နတ္ျမစ္တစ္ဖက္ကမ္း ဘူးသီးေတာင္-ေမာင္ေတာေဒသဟာ ဗမာက်ဴးေက်ာ္စစ္ေၾကာင့္ ရခိုင္ေတြ ဘဂၤလားနယ္ထဲကို ထြက္ေျပးတိမ္းေရွာင္ရတဲ့အတြက္ လူဦးေရက်ဲပါးခဲ့တယ္။ လူဦးေရက်ဲပါးတယ္ ဆိုကတည္းက ဒီေဒသမွာ လက္က်န္လူေတြဟာ ရခိုင္ေတြကလြဲျပီး တျခားလူမ်ိဳးေတြမျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။ ရခိုင္ေဒသ ျဗိတိသွ်အုပ္ခ်ဳပ္လက္ေအာက္ ေရာက္လာတဲ့အခါ လယ္ကူလီလုပ္ဖို႔ ဘဂၤလီေတြကို အမ်ားအျပားေခၚသြင္းလာပါတယ္။ သူတို႔ကို စစ္တေကာင္းသားေတြလို႔ အဂၤလိပ္ေတြက မွတ္တမ္းတင္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္ကာလဟာ ၁၈၈၀ခုႏွစ္၀န္းက်င္ျဖစ္ပါတယ္။ အေထာက္အထား အကိုးအကား အေနနဲ႔   Rakhine Security Association, Maungdaw, Rakhine State.dated 9th October 1988 က ျမန္မာလို မွတ္တမ္းျပဳစုခဲ့တဲ့ Report on the conditions and sufferings of the Rakhaings in Maungdaw  မွာ နတ္ျမစ္တစ္ဖက္ကမ္း ျမန္မာႏိုင္ငံဖက္ျခမ္းကို ၁၈၂၅ခုႏွစ္ကေနစတင္ျပီး ရခိုင္ဘုရင္ရဲ့ေျမးေတာ္ ေမာင္ညိဳဆိုသူကို အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ျပဳခဲ့တယ္လို႔ ဆိုထားပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ဘဂၤလီေတြ လယ္ကူလီအျဖစ္ ၀င္မလာခင္ထိ ဒီေဒသဟာ ျဗိတိသွ်လက္ေအာက္ခံ ရခိုင္အုပ္ခ်ဳပ္သူရဲ့ လက္ေအာက္မွာ ျငိမ္၀ပ္ပိျပားစြာ ရွိေနခဲ့ပါတယ္။ ဒီမွတ္တမ္းဟာ ရခိုင္သမိုင္းသုေတသီ အရွင္စကၠၤတရဲ့ သုေတသနမွတ္တမ္းနဲ႔  ႏိုင္ငံျခားသားေတြျပဳစုခဲ့တဲ့  "R.B.Sonant M. "Akyab District", Page No. 87.  ရယ္ ေနာက္ျပီး The mahamadans Kho. in ref. No. 88255 by the year 194 Disen to 178647 ကို မွီျငမ္းျပဳစုထားတာျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီမွတ္တမ္းရဲ့ အဆိုအရ ဘဂၤလီေတြဟာ ၁၈၈၀ကေနစျပီး လယ္ကူလီအျဖစ္ အလုပ္လာလုပ္ၾကေပမယ့္ တကယ္တမ္းအေျခခ်ေနထိုင္ဖို႔ စတင္ခဲ့တာက ၁၉၁၆-၁၉၁၈ၾကားမွာ အေရွ႕အိႏိၵယကုမၸဏီက ဘူးသီးေတာင္-ေမာင္ေတာေဒသကို လမ္းေဖာက္ဖို႔ အလုပ္သမားေတြ ေခၚသြင္းလာရာကေန စတင္တယ္လို႔ သိရပါတယ္။ ေနာက္ျပီး ျဗိတိသွ်အစိုးရဟာ ၁၉၃၀ခုႏွစ္မွာ ရာသီလိုက္လယ္ကူလီအျဖစ္ ဘဂၤလီေလးေသာင္းကို စစ္တေကာင္းကေန ေခၚသြင္းလာတယ္လို႔ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ အဲဒီကာလအတြင္းမွာ ဘဂၤလီေတြဟာ အလုပ္လာလုပ္ျပီး ေနရပ္ျပန္တဲ့လူနဲ႔ အေျခခ်ေနထိုင္က်န္ခဲ့တဲ့လူ အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိမယ္လို႔ ယူဆရပါတယ္။ အဲဒီကာလအထိ ဒီေန႔ ေခတ္စားေနတဲ့ ရိုဟင္ဂ်ာဆိုတဲ့ ေ၀ါဟာရမေပၚေသးပါဘူး။ အကယ္၍အဲကတည္းက အဲဒီနာမည္ရွိေနမယ္ဆိုရင္ ျဗိတိသွ်မွတ္တမ္းေတြမွာ မထည့္သြင္းပဲခ်န္ထားစရာ အေၾကာင္းမရွိပါဘူး။ ၁၉၄၂ခုႏွစ္အဓိကရုန္းမွာ ဘူးသီးေတာင္-ေမာင္ေတာက ရခိုင္ေတြဟာ ဘဂၤလီေတြရဲ့ ရန္ျပဳမႈေၾကာင့္ ေက်ာက္ေတာ္ဖက္ကို ေရြ႕ေျပာင္းအေျခခ်ခဲံရျပီး အဲေဒသကရခိုင္ရြာအမ်ားစုဟာ ကုလားရြာေတြျဖစ္ကုန္တယ္လို႔ ဆိုထားပါတယ္။ အဲဒီေဖာ္ျပခ်က္မွန္ကုန္မႈရွိမရွိကို ခုကုလားေတြေနထိုင္ေနၾကတဲ့ အဲေဒသက ရခိုင္နာမည္နဲ႔ ေက်းရြာေတြစာရင္းကို ၾကည့္ရင္သိႏိုင္ပါတယ္။
                     အဲဒီမွတ္တမ္းေတြကို ေထာက္ရႈျပီး ရခိုင္ျပည္နယ္မွာ မူဆလင္ေတြဟာ ကမန္ေတြကလြဲရင္ ကိုရဲရင့္သစၥာေျပာသလို ႏွစ္ႏိုင္ငံနယ္စပ္ ဟိုဖက္ဒိဖက္နဂိုကတည္းက ေနထိုင္ခဲ့တဲ့ လူမ်ိဳးစုတစ္ခု မဟုတ္တာ သိသာထင္ရွားပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ေဒါက္တာေအးခ်မ္းစာအုပ္ထဲမွာ ပန္းေတာင္း-ေတာင္ကုတ္လမ္းအတိုင္း ထြက္ေျပးသြားတဲ့ မူဆလင္ဆိုသူေတြဟာ ေဒသခံဌာေနတိုင္းရင္းသား ကမန္မူဆလင္ေတြမဟုတ္ပဲ ဘဂၤလားနယ္ထဲကေန ရခိုင္ျပည္ကို ၀င္ေရာက္အေျခခ်လာတဲ့ ဘဂၤလီေတြဆိုတာ သိသာႏိုင္ပါတယ္။ အထက္မွာေျပာသြားတဲ့ အခ်က္ေတြဟာ ကိုရဲရင့္သစၥာေျပာတဲ့ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္မွာ ဘဂၤလီ၊ ရခိုင္မွာ ရိုဟင္ဂ်ာလို႔ေခၚတဲ့ဆိုတဲ့စကားကို ကၽြန္ေတာ္ဗဟုသုတရွိသေလာက္ေလးနဲ႔ ေျဖရွင္းၾကည့္တာပါ။ အဲဒီစကားဟာ ရခိုင္မွာရိုဟင္ဂ်ာဆိုတဲ့ လူမ်ိဳးနဂိုကတည္းကရွိတယ္လို႔ အဓိပၸါယ္သက္ေရာက္ေနသလို ခံစားမိလို႔ပါ။ ကိုလိုနီေခတ္မွာ ေရြ႕ေျပာင္းအေျခခ်ေနထိုင္သူနဲ႔ ဌာေနတိုင္းရင္းသားဆိုတာ အရမ္းကြဲျပားပါတယ္။ ကိုလိုနီအုပ္ခ်ဳပ္ေရးေအာက္မွာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ခိုး၀င္လာတာမဟုတ္ေပမယ့္ နဂိုမူလေနထိုင္ခဲ့တဲ့သူေတြ မဟုတ္တာေတာ့ ေသခ်ာပါတယ္။
                   Races Of Burma စာအုပ္မွာေဖာ္ျပထားတဲ့ အိႏိၵယႏြယ္ဖြားဦးေရ သန္းဂဏန္းမွာ မူဆလင္ေတြခ်ည္းပဲ မဟုတ္ပါဘူး။က်န္တဲ့ ဆစ္၊ဟိႏၶဴေတြလည္း အမ်ားအျပားပါ၀င္မွာပါ။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီအိႏိၵယေတြဟာ အဂၤလိပ္အဆုတ္မွာ အမ်ားအျပား အိႏိၵယကိုျပန္သြားခဲ့ပါတယ္။ က်န္ခဲ့တဲ့ မူဆလင္ေတြဟာ နဂိုရွိေနတဲ့ ျမန္မာမူဆလင္ေတြနဲ႔ ေရာေႏွာျပီး ျမန္မာမူဆလင္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခု ပီပီျပင္ျပင္ျဖစ္လာခဲ့တယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ အဲဒီထဲကအမ်ားစုဟာလည္း ျမန္မာႏိုင္ငံသားေတြျဖစ္ေနၾကပါျပီ။ ဒါေပမယ့္ ရခိုင္ျပည္ေျမာက္ပိုင္းက ဘဂၤလီလူ႔အဖြဲ႔အစည္းကေတာ့ ျပည္မကျမန္မာမူဆလင္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းနဲ႔ ကြာျခားပါတယ္။ ၁၉၄၉ခုႏွစ္ မူဂ်ာဟစ္အေရးအခင္းဟာ ၁၉၄၂ အဓိကရုန္းရဲ့ ေနာက္ဆက္တြဲျဖစ္ျပီး သီးျခားခြဲထြက္ဖို႔အထိ ရည္ရြယ္ျပီး လုပ္ေဆာင္ခဲ့တာပါ။ အဲဒီမူဂ်ာဟစ္လႈပ္ရွားမႈကိုေရာ ကိုရဲရင့္သစၥာက ရခိုင္ေတြက စတိုက္လို႔ျဖစ္လာတာပါလို႔ ေျပာအုန္းမလား သိခ်င္ပါတယ္။
               မူဂ်ာဟစ္အေရးအခင္းေနာက္ပိုင္း ပါလီမန္ေခတ္ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ ရခိုင္အေျခစိုက္ ရတညပါတီကို ယွဥ္ျပိဳင္ဖို႔ ၁၉၆၀ ခုႏွစ္မွာ ဘူးသီးေတာင္၊ေမာင္ေတာနဲ႔ ရေသ့ေတာင္ေဒသကို ေမယုနယ္ျခားခရိုင္သတ္မွတ္ျပီး ဘဂၤလီေတြကို ဖဆပလအစိုးရက မဲေပးခြင့္ေပးခဲ့ပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ အဲဒီေဒသကေထာက္ခံမဲေတြနဲ႔ ဘဂၤလီအမတ္ေတြဟာ လႊတ္ေတာ္ထဲေရာက္လာျပီး အစိုးရ၀န္ၾကီးေတြျဖစ္လာပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ကိုရဲရင့္သစၥာေျပာတဲ့ ျမန္မာ့အသံမွာ အသံလႊင့္တာတို႔၊ စြယ္စံုက်မ္းတို႔၊ေက်ာင္းသံုးစာအုပ္ေတြမွာ ရိုဟင္ဂ်ာကို တိုင္းရင္းသားအျဖစ္ ထည့္သြင္းေဖာ္ျပခဲ့တယ္ဆိုတာ အာဏာရအစိုးရထဲက ဘယ္သူေတြရဲ့ လက္ခ်က္ဆိုတာ သိသာလာပါတယ္။
                  ဘဂၤလီေတြျပည္မကို စိမ့္၀င္မႈလည္း တစတစမ်ားလာျပီး ရခိုင္ျပည္နယ္အတြင္းကို ဘဂၤလားက ခိုး၀င္လာတဲ့ လူေတြလည္း တစတစ မ်ားျပားလာခဲ့ပါတယ္။ ပါလီမန္ေခတ္ျမန္မာ့စီးပြားေရး အေျခအေနနဲ႔ ပါကစၥတန္နဲ႔တြဲေနရတဲ့ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ရဲ့ အေျခအေနကို ကိုရဲရင့္သစၥာ ယွဥ္ၾကည့္ရင္ ဘာေၾကာင့္ ခိုး၀င္လာရသလဲဆိုတာ သိပါလိမ့္မယ္။ ပါလီမန္မွာေနရာရလာတဲ့ ဘဂၤလီေတြေၾကာင့္ ရခိုင္ေဒသမွာ ရွိတဲ့ဘဂၤလီေတြဟာ အခိုင္အမာေျခကုပ္ယူႏိုင္လာျပီး ရခိုင္ေတြယခင္ကပိုင္ဆိုင္ခဲ့တဲ့ ေျမယာေတြဟာ သူတို႔လက္ထဲ တျဖည္းျဖည္း ေရာက္လာခဲ့ပါတယ္။ ရခိုင္ရြာတစ္ရြာမွာ ရခိုင္မ်ားျပီး ဘဂၤလီနည္းတာ ျပႆနာမရွိေပမယ့္ ဘဂၤလီမ်ားလာတဲ့ရခိုင္ရြာေတြမွာ ရခိုင္ေတြဟာ သူတို႔ေႏွာင့္ယွက္မႈေၾကာင့္ တာရွည္ေနထိုင္ႏိုင္ျခင္း မရွိပဲ ေျပာင္းေရြ႕ခဲ့ရပါတယ္။ အဲဒီအတိုင္းပဲ ခုျဖစ္သြားတဲ့အဓိကရုန္းေၾကာင့္ ဒီေန႔အထိ အဲေဒသက ရခိုင္ေတြဟာ သူတို႔ရြာေတြမွာ ဆက္မေနရဲပဲ ရခိုင္အမ်ားစုရွိတဲ့ျမိဳ႔ရြာေတြကို တဖြဲဖြဲေရြ႕ေျပာင္းေနၾကတယ္လို႕ သတင္းရပါတယ္။
                 ဦးေန၀င္းရဲ့ နဂါးမင္းစီမံခ်က္ေၾကာင့္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ကို ထြက္ေျပးသြားရတဲ့ ဘဂၤလီေတြကို ဟသၤာစီမံခ်က္နဲ႔ ျပန္လက္ခံတဲ့အခါ နဂိုမူလရွိတဲ့လူဦးေရထက္အျပင္ ပိုမိုလက္ခံခဲ့ရတယ္လို႔ စစ္တမ္းေတြအရ သိရပါတယ္။ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူမႈ ထူေျပာတဲ့ အဲကာလမွာ အဲကိစၥမ်ိဳးေတြ အမ်ားၾကီးျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ အထက္မွာေျပာသြားတဲ့အခ်က္ေတြ အားလံုးျခံဳၾကည့္ရင္ ဒီလူမ်ိဳးေတြဟာ တဖက္ကေရြ႕ေျပာင္းလာတဲ့ လူမ်ိဳးေတြျဖစ္ျပီး ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္းကို ဘာသာေရးအေၾကာင္းျပျပီး လူမ်ိဳးေရး၀ါးျမိဳဖို႔ ရည္ရြယ္ထားတဲ့ လူမ်ိဳးေတြျဖစ္တယ္ဆိုတာ သိသာထင္ရွားေနပါတယ္။ အကယ္၍ သူတို႔ဟာ ေဒသခံေတြနဲ႔ ဘာပဋိပကၡမွမရွိခဲ့ပဲ ရိုးရိုးသားသား ေနထိုင္ခဲ့ၾကမယ္ဆိုရင္ခုေလာက္ဆိုကမန္ေတြလိုပဲ ေဒသယဥ္ေက်းမႈထဲမွာ ေရာေႏွာျပီး ျမန္မာႏိုင္ငံသားေတြ ျဖစ္ေနေလာက္ပါျပီ။ သူတို႔ရဲ့အၾကံအစည္ကို ျပည္တြင္းက အဓိကရုန္းေတြနဲ႔ ျပည္ပမွာ သမိုင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးဖန္တီးေနတဲ့ သူတို႔ရဲ့လုပ္ရပ္ေတြကို ၾကည့္ရင္ ကိုရဲရင့္သစၥာ သိမွာပါ။
              ကၽြန္ေတာ္ Races Of Burma စာအုပ္ကို ကိုးကားရတဲ့အခ်က္က ႏိုင္ငံျခားသားတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ လြတ္လပ္စြာ ေရးသားေဖာ္ထုတ္ခြင့္ရွိတယ္လို႔ ယူဆမိလို႔ပါပဲ။ ဘာလို႔အဲလိုေျပာရသလဲဆိုရင္ ဒီဘဂၤလီေတြကို တိုင္းရင္းသားအျဖစ္မသတ္မွတ္တဲ့ ဦးေန၀င္းအစိုးရနဲ႔ စစ္အစိုးရ၊ခုလက္ရွိအစိုးရလက္ထက္ ေရးသားတဲ့ စာအုပ္စာတမ္းေတြဟာ အစိုးရရဲ့မူ၀ါဒေၾကာင့္ဆိုျပီး ေထာက္စရာရွိေနမွာ စိုးလို႔ပါ။ ရိုဟင္ဂ်ာကိုတိုင္းရင္းသားအျဖစ္ သတ္မွတ္ခဲ့တယ္ဆိုတဲ့ ဦးႏုအစိုးရလက္ထက္ စာအုပ္ေတြကို ျငင္းပယ္ရတာကလည္း အစိုးရမူ၀ါဒမကင္းဘူးလို႔ ယူဆလို႔ပါ။ အဲစာအုပ္ျပဳစုသူကိုယ္တိုင္က ဘဂၤလီေတြဟာ စိုက္ပ်ိဳးေရးလုပ္ဖို႔ ၀င္ေရာက္လာတဲ့သူေတြလို႔ ေျပာထားေတာ့ နဂိုရွိေနတဲ့ ဌာေနတိုင္းရင္းသား လံုး၀မဟုတ္ဘူးဆိုတာ ေပၚလြင္သြားပါတယ္။ ကိုရဲရင့္သစၥာေျပာသလို အဲဒီစာေရးသူဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံက ဌာေနတိုင္းရင္းသားေတြအေၾကာင္း သူသိသေလာက္သာ ေရးသြားတယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္ကို ကၽြန္ေတာ္ သေဘာမတူပါဘူး။ သူေဖာ္ျပတဲ့အထဲမွာ မပါတဲ့ တိုင္းရင္းသားမ်ိဳးႏြယ္စုငယ္ေတြ ရွိေကာင္းရွိႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ၀တို႔၊ကိုးကန္႔၊ကယန္းစတဲ့ ဟိုဖက္ဒီဖက္ ေနထိုင္ေနၾကတဲ့ မ်ိဳးႏြယ္စုငယ္ေတြကိုေတာင္မွ တိုင္းရင္းသားအျဖစ္ ဓာတ္ပံုအေထာက္အထားနဲ႔ မွတ္တမ္းတင္ခဲ့ႏိုင္လ်က္နဲ႔ ဘာလို႔ ရိုဟင္ဂ်ာဆိုတဲ့ အံုနဲ႔က်င္းနဲ႔ရွိေနတဲ့ လူေတြကို သူ႔စာအုပ္မွာ တိုင္းရင္းသားအျဖစ္ မေဖာ္ျပႏိုင္ခဲ့ရတာလဲ။
            လူမ်ိဳးတုန္းသတ္ျဖတ္မႈလို႔ ေခါင္းစဥ္တပ္လို႔မရရင္ေတာင္ မူဂ်ာဟစ္အံုၾကြမႈမွာ အဲဒီေဒသက ရခိုင္ဦးေရ ၅ေထာင္ေက်ာ္ေလာက္ သူတို႔ရြာေတြကို စြန္႔ပစ္ထြက္ေျပးခဲ့ရပါတယ္။ လူေတြလည္းအမ်ားအျပား ေသခဲ့ပါတယ္။ ထြက္ေျပးလြတ္ေျမာက္တဲ့ လူစာရင္းပဲ သိရျပီး ဘယ္ႏွစ္ေယာက္ေသသြားလဲ မသိရပါဘူး။ ကမၻာမွာ သူတို႔သတ္ျဖတ္ခံေနရပါတယ္ဆိုျပီး တစာစာေအာ္ရင္း လူဦးေရပြားသထက္ပြားေနတဲ့ ဒီဘဂၤလီေတြေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံလည္း ကမၻာ့အလည္မွာ သိကၡာက်ေပါင္းမ်ားလွပါျပီ။ ေဒသတြင္း ကူညီေထာက္ပံ့ဖို႔ေရာက္လာတဲ့ NGO ေတြကလည္း သူတို႔ကိုပဲ မ်က္ႏွာသာေပးပါတယ္။
             ခုကၽြန္ေတာ္ေျပာသြားသမွ်အခ်က္ေတြဟာ ေျမာက္ဦးေခတ္မွာ ရခိုင္ျပည္မွာ အေျခခ်ခဲ့တဲ့ ဘဂၤလီ၊ အာရပ္၊ ပထန္၊ မဂိုနဲ႔ ေပၚတူဂီစတဲ့ ႏိုင္ငံျခားသားေတြအေၾကာင္း မဟုတ္ပါဘူး။ ကိုလိုနီေခတ္ေႏွာင္းပိုင္းမွာ ၀င္ေရာက္လာတဲ့ ဘဂၤလီေတြအေၾကာင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ေျမာက္ဦးေခတ္မွာအေျခခ်ေနထိုင္ခဲ့တဲ့ မူဆလင္ဦးေရဟာ ရခိုင္ဦးေရနဲ႔ယွဥ္ရင္ အရမ္းနည္းပါးပါလိမ့္မယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း သူတို႔ဟာ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္မႈကလြဲရင္ က်န္တဲ့လူေနမႈပံုစံ၊ စိတ္ေနသေဘာထား စရိုက္သဘာ၀ေတြဟာ ရခိုင္လူေနမႈစနစ္မွာ စိမ့္၀င္ေရာေႏွာသြားခဲ့ပါတယ္။ အဲလိုမဟုတ္ပဲ ခုလိုတသီးတသန္႔ျဖစ္ေနရင္ အဲဒီကတည္းက သူတို႔နဲ႔ရခိုင္ေတြၾကားမွာ ပဋိပကၡျဖစ္ခဲ့တဲ့ မွတ္တမ္းေတြ ရွိမွာျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ငါးဆယ္ေက်ာ္ ကာလကမွ ေျပာင္းေရြ႕အေျခခ်လာသူေတြ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံရဲ့ တည္ဆဲဥပေဒ၊ လက္ရွိႏိုင္ငံရဲ့ စီးပြားေရး၊ႏိုင္ငံေရး အေျခအေနေတြနဲ႔ သူတို႔ရဲ့စိတ္ေနစိတ္ထား စရိုက္သဘာ၀ရအရ ႏိုင္ငံေတာ္လံုျခံဳေရးနဲ႔ တည္ျငိမ္ေအးခ်မ္းေရးကို ထိခိုက္ႏိုင္တဲ့အတြက္ လက္ခံလို႔ လံုး၀မျဖစ္ပါဘူး။
            ေနာက္တစ္ခ်က္က ကၽြန္ေတာ္ထင္ျမင္ယူဆခ်က္တစ္ခုကို ကိုရဲရင့္သစၥာျငင္းသြားတာ ေတြ႕ပါတယ္။ ဘာသာေရးအစြန္းေရာက္မႈဟာ ကိုလိုနီေခတ္ အိႏိၵယကေရြ႕ေျပာင္းလာတဲ့ လူေတြဆီကေနပါလာတာ မဟုတ္ဘူးဆိုတဲ့အခ်က္ပါ။ အဲဒါဆိုရင္ ခုမဂၤလာေတာင္ညႊန္႔မွာ ျမင္ေနရတဲ့ အာရပ္စတိုင္ မ်က္ႏွာဖံုး၊ေျခအိတ္လက္အိတ္စြပ္ျပီးမွ အျပင္ထြက္တဲ့အေလ့အထဟာ ျမန္မာမူဆလင္ေတြမွာ နဂိုကတည္းက ရွိေနတာလား ေမးခ်င္ပါတယ္။ ေနာက္ျပီး ရခိုင္ေတြဟာ အစၥလာမ္ဘာသာကို အျငိဳးထားတာမဟုတ္ပါဘူး။ အစၥလာမ္ဘာသာကို ခုတံုးလုပ္ေနတဲ့ ဘဂၤလီေတြရဲ့လုပ္ရပ္ေတြကို မုန္းတီးနာက်ည္းေနတာပါ။ ေနာက္ထပ္ သေဘာမတူတာက ဘဂၤလီေတြနဲ႔ပတ္သက္ျပီး ကိုရဲရင့္သစၥာခ်ျပသြားတဲ့ နည္းလမ္းသံုးခုျဖစ္ပါတယ္။ သံုးခုစလံုး လက္ေတြ႕က်က် ျဖစ္ႏိုင္မယ့္ အလားအလာမရွိတဲ့အတြက္ သေဘာမတူတာျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔ကို လူမ်ိဳးတုန္းသတ္ျဖတ္ဖို႔ဆိုတာ ရခိုင္ေတြ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ၾကိမ္း၀ါးရင္း ကိုယ့္ဖက္ကခ်ည္းပဲ အသတ္ခံေနရျပီး ႏိုင္ငံတကာကလည္း လက္မခံတဲ့အတြက္ မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တို႔လူမ်ိဳးဟာ လူသတ္၀ါဒကိုအားေပးတဲ့ လူမ်ိဳးမဟုတ္ပါဘူး။ ဒုတိယအခ်က္ျဖစ္တဲ့ နယ္ေျမခြဲေ၀သတ္မွတ္ေရး ဆိုတာၾကီးက သူတို႔ရဲ့အိပ္မက္ျဖစ္ျပီး ကၽြန္ေတာ္တို႔အတြက္က ေတာ္ေတာ္ခါးသီးတဲ့ အစီအစဥ္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီနယ္ေျမဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘိုးစဥ္ေဘာင္ဆက္ ႏွစ္ေပါင္းေထာင္ခ်ီပိုင္ဆိုင္ခဲ့တဲ့ နယ္ေျမပါ။ ဘယ္နည္းနဲ႔မွမျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။ ရခိုင္ျပည္နယ္ထဲမွာ မေပးလို႔ ဒီ့ျပင္ျပည္နယ္နဲ႔တိုင္းေတြမွာ ေနရာခ်ထားမယ္ ဆိုရင္လည္း သူတို႔ရဲ့စရိုက္ဆိုးေၾကာင့္ ဘယ္သူကလက္ခံခ်င္မွာလဲ။ ေနာက္ဆံုးတစ္ခ်က္ျဖစ္တဲ့ အစီအစဥ္ကေတာ့ မဆိုးပါဘူး။ ေလာေလာဆယ္ လူမေနပဲ လစ္လပ္ေနတာ အႏၱာတိကတိုက္ၾကီး တစ္ကၽြန္းလံုးရွိပါတယ္။ သြားေနမယ္ဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ စရိတ္ခံျပီး ပို႔ေပးပါ့မယ္။
           ကိုရမ္ရ္က်မ္းရဲ့ အဆံုးအမေတြထဲမွာ မိမိေနထိုင္ရာ တိုင္းျပည္အေပၚ သစၥာေစာင့္သိရမယ္ ဆိုတဲ့အခ်က္ကို ၾကားဖူးနား၀ မွတ္သားဖူးပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္က မူဆလင္အခ်င္းခ်င္း စာနာေထာက္ထား ရိုင္းပင္းကူညီရမယ္၊ စည္းလံုးညီညႊတ္ရမယ္ဆိုျပီး ၾကားဖူးနား၀ရွိပါတယ္။ ကိုရဲရင့္သစၥာရဲ့ စာအဆံုးမွာ တိုင္းျပည္အေပၚ သစၥာေစာင့္သိတဲ့ လူတစ္ေယာက္အျဖစ္ေဖာ္ျပသြားတာ ေတြ႕ရေတာ့ ၀မ္းသာမိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အထက္မွာေျပာထားတဲ့ ကိုရမ္ရ္က်မ္းရဲ့ အဆံုးအမႏွစ္ခုဟာ ၀ိေရာဓိအသြင္ေဆာင္တဲ့ အေျခအေနမ်ိဳးမွာ ဘာသာတရား ကိုင္းရိႈင္းတဲ့ မူဆလင္တစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ဘယ္ဖက္က ရပ္တည္မလဲ သိခ်င္ပါတယ္။ ျမန္မာမူဆလင္ေတြ အေနနဲ႔ ျမန္မာႏိုင္ငံသားျဖစ္ေနတဲ့ ဘဂၤလီေတြနဲ႔ မူဆလင္အသိုင္းအ၀ိုင္းမွာ အတူယွဥ္တြဲ ေနထိုင္ေနၾကတာရယ္၊ ဘဂၤလီေတြရဲ့ အျငင္းပြားစရာ သမိုင္းဇာတ္လမ္းေတြေၾကာင့္ သူတို႔ကို ပစ္ပယ္ခံတိုင္းရင္းသား ႏိုင္ငံမဲ့ေတြအျဖစ္ စာနာေထာက္ထားေနၾကတဲ့ ကမႅာ့မူဆလင္အသိုင္းအ၀ိုင္းရဲ့ ျပစ္တင္ေ၀ဖန္မႈကို မလိုလားတာရယ္ေၾကာင့္ ဒီအေရးမွာ ၾကားထဲက မျပတ္မသား ျဖစ္ေနၾကတယ္လို႔ ရိုးသားစြာ ထင္ျမင္ယူဆမိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ တစ္ဖက္ကိုပစ္တဲ့ ေက်ာက္ခဲေတြကို ၾကားကရင္စီးခံေနတာကေတာ့ အက်ိဳးရွိတဲ့ လုပ္ရပ္လို႔မျမင္ပါဘူး။
         တစ္ေန႔ေန႔မွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ပတ္၀န္းက်င္မွာ ဘာသာေရးေခါင္းစဥ္တပ္ အျပန္အလွန္ ဆဲဆိုရန္ျဖစ္မႈေတြ ပေပ်ာက္ျပီး အားလံုးတန္းတူ သံသယမျမင္ပဲ ခ်စ္ခင္ညီညြတ္ၾကမယ့္ အေျခအေနကို ေမွ်ာ္လင့္ေနပါတယ္။ ဘဂၤလီရိုဟင္ဂ်ာဆိုတဲ့လူေတြ ျမန္မာ့ေျမေပၚမွာ မရွိေတာ့တဲ့ တစ္ေန႔ေပါ့ေလ…။

                                                                                              ျမတ္သိန္းထြန္း(၂၇၊၆၊၂၀၁၂)


ေဆြးေႏြးခ်က္မ်ား-
၁။ ေရးသူ-ရဲရင့္သစၥာ-ကို Myat Thein Tun အားေျဖၾကားျခင္း
၂။ေရးသူ-ျမတ္သိန္းထြန္း-ကိုရဲရင့္သစၥာသို႔ ျပန္ၾကားခ်က္ အပိုင္း(၁)
၃။ေရးသူ-ရဲရင့္သစၥာ-သမိုင္းတို႕အားျပန္လွန္ၾကည့္ျခင္း

No comments:

Post a Comment